وکیل دادگستری به آن دسته از حقوقدانانی گفته ‌می‌شود که با داشتن پروانه وکالت عضو یکی از کانون های وکلای دادگستری و یا کانون مشاوران قوه قضاییه باشند. این افراد علاوه بر مشاوره حقوقی، برای وکالت از موکلین خود در دادگاه ها و سایر مراجع قضایی و شبه قضایی حضور یافته و اقدام به طرح دعوی و دفاع از حقوق موکل می‌کنند. روابط موکل و وکیل، همچنین حدود وظایف و اختیارات وکیل را، علاوه بر قرارداد فی مابین، وکالتنامه های چاپی که صرفا در اختیار وکلا قرار دارد، تعیین می‌کند.

در ایران هر وکیلی، با داشتن پروانه اجازه و صلاحیت وکالت در هر موضوعی از جمله حقوقی و  کیفری و نیز زمینه‌های مختلف دیگر مانند دعاوی خانواده، املاک و مستغلات، تجارت الکترونیک و غیره را دارد. لیکن بدیهی است که مانند هر شغل دیگری، با توجه به تجربه و مهارت های فردی، هر وکیل در یکی از گرایش های حقوقی تبحر و تخصص پیدا می‌کند.

در موسسه اندیشه وکالت شما را افرادی بر عهده خواهند گرفت، که علاوه بر تخصص علمی در آن رشته، با تجربه کاری خود بهترین مشاوره حقوقی را ارائه می‌دهند.

نحوه ی ارزیابی پرونده و مشاوره در موسسه حقوقی اندیشه :

پس از بررسی پرونده، مدارک و اسناد و اظهارات، وکلا و مشاوران موسسه، ارزیابی خود نسبت به پرونده به همراه پیشنهاد راه حل های حقوقی موجود، بررسی ریسک ها و نیز درصد تقریبی موفقیت پرونده را اعلام می کنند. لازم به توضیح است که در صورت ارجاع و قبولی وکالت، مبلغ اولیه دریافتی بابت مشاوره و ارزیابی پرونده، از مجموع حق الوکاله کسر خواهد شد.

حق الوکاله با چه معیاری تعیین می شود؟

حق الوکاله بر اساس توافق نهایی طرفین تعیین می ‌شود. برای دستیابی به حق الوکاله توافقی، معیارهای مختلفی در نظر گرفته خواهد‌شد که مهمترین آن بدین شرح است :‌

  • توافق
  • دشواری و پیچیدگی پرونده
  • عرف رایج
  • تعرفه پیشنهادی کانون وکلا
  • حداقل نرخ مصوب موسسه

چند نکته‌ی مهم در مورد حق الوکاله بر اساس قوانین ایران :

۱. وکلا پیش از آغاز هرگونه عملیات اجرایی پرونده، مالیات بر درآمد خود را بابت همان پرونده علی الحساب پرداخت کرده و اصطلاحاً تمبر مالیاتی باطل می کنند. به همین دلیل، موکل می بایست حداقل بخشی از حق الوکاله را به عنوان پیش پرداخت بپردازد.

۲. شریک شدن در خواسته، به این معنا است که حق الوکاله وکیل، سهمی از موضوع دعوایی باشد که در آن وکالت را به عهده گرفته است. مثلا ۱ دانگ از ۶ دانگ زمین مورد دعوی یا ۵۰ سکه از ۵۰۰ سکه مورد مطالبه. این توافق نه تنها غیرحرفه ای و غیراخلاقی است بلکه بر اساس قوانین انضباطی کانون وکلا تخلف انتظامی محسوب می‌شود و وکلای دادگستری در قبول این دسته توافقات با منع قانونی مواجه هستند.

۳. بنابر اصول حقوقی، تعهد وکیل، تعهد به وسیله است نه نتیجه. این اصل به معنای تعهد وکیل به آماده سازی و تهیه مدارک و مستندات، تهیه دادخواست، شکایت و لوایح، حضور در جلسات دادگاه و پیگیری مراحل رسیدگی پرونده تا صدور حکم با دقت و دلسوزی و استفاده از دانش و تخصص خود است. بنابراین با توجه به این امر که هر پرونده قضایی، حداقل دو طرف دارد و وکیل هر یک از طرفین، تا پایان رسیدگی از مدارک و اسناد طرف دعوی خود بی اطلاع بوده و تصمیم نهایی پرونده بر عهده قاضی است، تعهد به نتیجه و پیروزی در پرونده عملا غیر ممکن و غیرحرفه ای خواهد‌بود . بدین جهت حق الوکاله دریافتی بابت زحماتی است که هر وکیل فارغ از نتیجه در طی مراحل رسیدگی و تا صدور رای نهایی انجام می‌دهد. توجه در انتخاب وکیل مجرب و متخصص، که با بررسی و ارزیابی دقیق، میزان تقریبی درصد شکست یا پیروزی پرونده را با موکل مطرح کند تا با آگاهی بیش‌تر در خصوص اقامه یا عدم اقامه دعوی تصمیم بگیرد، دارای اهمیت است.

۴. توجه به توضیحات فوق مگر در موارد کاملا استثنایی حق الوکاله دریافتی فارغ از نتیجه پرونده قابل بازگشت نیست.

حق الوکاله و سایر هزینه ها در چه صورت قابل مطالبه است؟

در صورتی که رای نهایی در پرونده به نفع خواهان صادر شود وی می تواند از طرف دعوی خود مطالبه هزینه های متحمل شده از جمله هزینه دادرسی ،هزینه کارشناسی و حق الوکاله وکیل را تا سقف تعرفه مصوب درخواست نماید.

هزینه های دادرسی

برای شروع طرح هر دعوی در مراجع قضایی، مراجعه کننده می‌بایست مبلغی را به  مراجع صالح به رسیدگی قضایی به عنوان هزینه داردسی بپردازد و در صورت پرداخت این هزینه، رسیدگی آغاز می‌شود. مگر در مورادی که اعسار از پرداخت (که درخواست آن باید به دادگاه صالح تقدیم شود) به تایید دادگاه رسیده باشد. این مبلغ بسته به نوع دعوی (کیفری/ خانوادگی) و مرحله رسیدگی آن (بدوی، تجدید نظر، فرجام خواهی) متفاوت است و وکلای ما در مرحله ارزیابی پرونده این موضوع را با دقت کامل برای شما تشریح خواهند کرد. علاوه بر این هزینه، ممکن است طی روند دادرسی هزینه های دیگری از جمله هزینه کارشناس رسمی دادگستری / هیات کارشناسی  نیز ضرورت یابد.