امضای الکترونیک

امضا الکترونیک چیست؟

امضای الکترونیکی به طورقانونی لازم الاجراست وامنیت بیشتری نسبت به امضای سنتی دارد. بنابراین اگه جزء افرادی هستید که به طورمداوم نیازبه امضای اسناد و قراردادها دارید و می خواهید در وقتتان هم صرفه جویی شود، بهتر است که ازامضای الکترونیک استفاده کنید.

مدت زمان لازم برای مطالعه این مطلب : 3 دقیقه

امضاءالکترونیک چیست؟

مدت هاست که واژه ی امضای  الکترونیک را می شنویم وهرروز خبر ازپیشرفت آن به گوشمان میرسد. به طور مثال  فرض کنید که شما اطلاعاتی دارید که باید آن را به دیگری انتقال دهید. ممکن است شما این اطلاعات را برروی کاغذی بنویسید و ازشخصی برای انتقال اطلاعات استفاده کنید. بدیهی است که این انتقال، از امنیت کافی برخوردار نیست چون اشخاص به راحتی میتوانند مطالب مندرج شده درآن را مشاهده کنند. وظیفه دفاترخدمات الکترونیک  قضایی آن است که با شناسایی هویت امضاکنندگان، اصالت امضای آنها را شناسایی و تایید کنند و امکان جعل امضاء را کاهش دهند. اکنون با حضور در دنیای دیجیتالی میتوان این موارد را حل کرد. لازم به یادآوری است که شما تنها یکبار توسط دستگاه های دیجیتالی امضاء خود را ثبت میکنید و هرجا که نیاز بود جایی را امضاء کنید از همان امضایی که به طور الکترونیکی ثبت کردید ، استفاده می‎شود.

شرایط ثبت امضای الکترونیک چیست؟

طبق ماده 10 قانون تجارت الکترونیک یکی از مهم ترین عواملی که باعث اعتبار هرقرارداد و سندی می‎شود صحت اعتبار انتساب آن به صادرکننده آن سند است . در قراردادهای الکترونیکی هم باید صحت درستی امضاء به صادر کننده آن، مشخص بودن هویت امضاء کننده و اتصال به سند الکترونیکی احراز شود تا بتوان تمامیت آن را تصدیق کرد.

مزایای استفاده از امضای الکترونیک چیست؟

– بهره گیری از امضاء الکترونیک باعث صرفه جویی در وقت و زمان افراد می‎شود.

– برای انجام بعضی کارهای اداری مانند دریافت وام، بدلیل تعدد مراحل ثبت و امضای کاغذی نمی توانید تصور درستی از فرآیند و اینکه در کدام مرحله انجام کار هستید، داشته باشید. ویژگی امضاء الکترونیک در اینجاست که شما ازتمام مراحل کاری و اداری آن آگاه می‎شوید. از سویی دیگر، استفاده از امضاء الکترونیک  باعث کاهش هزینه های مالی متحمل شده به کشور نیز خواهدشد.

– اطلاعات موجود در اسناد قابلیت سرقت دارند که با وجود امضای الکترونیک، خطر سرقت به شکلی چشمگیر به حداقل می‎رسد.

امضای الکترونیک چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

نسبت به امضاکننده منحصر به فرد باشد.

هویت امضاکننده داده پیام را معلوم کند. ( داده پیام اطلاعات یا مفهوم است که با وسایل الکترونیکی، نوری یا فناوری‌های جدید اطلاعات تولید، ارسال، دریافت، ذخیره یا پردازش می‌شود).

به وسیله امضاکننده و یا تحت اراده انحصاری وی صادر شده باشد

 به نحوی به یک داده پیام متصل شود که هر تغییری در آن داده پیام قابل تشخیص و کشف باشد . 

امضا الکترونیک چه کاربردی دارد؟

خدمات دولتی: از آنجا که امضا الکترونیک در همه جای دنیا اعتبار دارد، اسناد و مدارک دولتی با امنیت بالا و هزینه کمتر جابجا می‎شوند.

بهداشت و سلامت : دریافت دارو، تجویز آن و همین طور انتقال پرونده های پزشکی از طریق امضای الکترونیک امن تر و سریع تر انجام می شود.

تولید و صنعت : استفاده از امضای الکترونیکی در طرح های تولیدی

خدمات مالی : استفاده از امضای الکترونیکی در بانک ها و موسسات مالی

از کجا می توانیم امضا الکترونیکی دریافت کنیم ؟

دفاتر پیشخوان خدمات دولت

دفاتر اسناد رسمی

دفاتر ثبت‌نام دولتی

دفاتر ثبت‌نام خصوصی

گرد آورنده : نگین ارزانی