تولید محصول و فروش در اینستاگرام نیاز به مجوز دارد

تولید محصول و فروش در اینستاگرام نیاز به مجوز دارد؟

فروش محصولات در شبکه های اجتماعی به ویژه پس از شیوع کرونا یکی از راه های موثر در کسب درآمد است که امروزه بسیاری از فروشگاه های حضوری نیز از آن استفاده می کنند. اما آیا تولید محصول و فروش آن در اینستاگرام به ویژه کسب و کارهای خانگی، نیاز به مجوز خاصی دارد؟ در این مطلب به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

مدت زمان لازم برای مطالعه این مطلب : 3 دقیقه

برای تولید محصول در ایران ما به  چه مجوزی نیاز داریم؟

در اینستاگرام، به گروه گسترده ای از مخاطبین در سراسر کشور دسترسی خواهید داشت. یعنی اگر تاکنون صاحب فروشگاه صنایع دستی کوچکی در شهر خود بوده اید شبکه ی اجتماعی به شما این فرصت را می دهد که مشتریان بیشتری در سراسر کشور پیدا کنید. نمونه ی جهانی آن نیز در سایت‌هایی مانند اتسی ETSY قابل مشاهده است که متاسفانه در ایران امکان استفاده از آن میسر نیست. عموما مجوز قانونی برای افراد حقیقی و حقوقی یا هرنوع محصول تولید شده اعم از (غذایی، دارویی، پوشاک، آرایشی و…) صادر شده و اشخاص  با داشتن مجوزمی‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند. اخذ مجوز با درنظرگرفتن جنس کالا و فعالیت مشخص از سوی  وزارت صنعت و معدن، وزارت بهداشت و یا جهاد کشاورزی  صادر و ثبت می‎‌شود. همچنین افرادی هم که از طریق شبکه های مجازی مانند اینستاگرام به معرفی کسب و کار خود می‌پردازند، ستاد ساماندهی وزارت ارشاد پس از احراز هویت ادمین و بررسی محتوای آن پیج مبادرت به صدور مجوز می‌کند.

برای تولید محصول و فروش در اینستاگرام به مجوز نیاز است؟ 

اصولا متولی ساماندهی محتوا در فضای مجازی و صدور مجوز های مربوطه دراینستاگرام، وزارت ارشاد است. پس از دریافت مجوز، محتوای پیج مورد نظر توسط پلیس فتا کنترل می‌شود، اما ممکن است در عمل امکان انجام این امر و نظارت و ساماندهی بر محتوای شبکه های اجتماعی برای آن ها میسر نباشد. به همین دلیل اشخاص بدون طی مراحل ذکر شده، کالای خود را عرضه کنند.

برای تولید و فروش مواد خوراکی در اینستاگرام به مجوز نیاز داریم؟ 

درخصوص کسب و کار اینترنتی که در حوزه‌ی فروش مواد غذایی فعالیت دارد، افراد باید از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوز مربوطه را برای تولید محصول خود را اخذ کنند، بنابراین کسب و کار افراد نیازمند داشتن مجوز است.

کد شامد چیست و شامل چه سایت هایی می شود؟

مشتری چه راهی برای اعتماد دارد؟ آیا در صورت ایجاد مشکل امکان شکایت دارد؟

 اعتماد مشتری جلب کردنی نیست بلکه بدست آوردنی است. بنابراین یک شروع خوب می تواند آن باشد که درخصوص محصولات خود با مشتری با صداقت و شفافیت صحبت کنید. درنظرداشته باشید که به عنوان تولید کننده، مشتری چه انتظاری از شما خواهد داشت. همچنین توصیفات ویدئویی در خصوص محصول یا استفاده از نظرات دیگران می‌تواند بهترین وسیله برای نشان دادن ارزش محصول و خدمات باشد. به عنوان تولید کننده باید به مشتری توضیح دهید چه منفعتی درکالا برای مشتری وجود دارد . همچنین در فرض ایجاد مشکل و ورود خسارت، مشتری می‌تواند از فروشنده شکایت و مراتب را ازطریق قانون پیگیری نماید. علاوه بر آن راهکار حقوقی که پلیس فتا برای اعتبار صفحات مجازی در نظر گرفته طی مراحل کسب نمادهای الکترونیک مجازی است. این بدان معنا نیست که صرف درج این نمادها در صفحات مجازی کفایت می‌کند! بلکه اماره ای بر صداقت فروشنده است.

چه مشکلاتی برای تولید کننده ممکن است ایجاد شود؟

 همه‌ی انسان ها دارای حقوق و تولیدکنندگان ملزم به  رعایت آن هستند. مانند حق معامله منصفانه، حق رسیدگی برای جبران خسارت، حق برخورداری از اطلاعات کامل کالا و…که این موارد همگی از حقوق مسلم مصرف کننده است و درصورت وجود عیب یا خسارت، مشتری حق دارد معامله را فسخ کند یا کالای سالم را مطالبه نماید و فروشنده نیز باید خسارت را تامین کند. بنابراین فروشنده (تولیدکننده) مسئول جبران خسارت خواهد بود.

گردآورنده: نگین ارزانی