ثبت شرکت در ایران

ثبت شرکت در ایران

شاید زمانی که می خواهید یک کسب و کار جدید راه اندازی کنید ندانید که از کجا باید شروع کنید؟ چرا باید ثبت شرکت یا ثبت برند کنید؟ برای ثبت شرکتها چه محدودیت‎‌هایی وجود دارد؟ در این مطلب به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.

در مطلب قبل به بررسی انواع شرکت و شرایط آن پرداختیم. برای آگاهی از انواع شرکت‌های ثبت شده در ایران کلیک کنید.

اما چرا باید حتما شرکت خود را ثبت کنیم؟

تصور غلط: عده ای به اشتباه فکر می‎کنند در صورت ثبت شرکت، امکان کپی ‎برداری از محصولات تولیدی آنها و یا نام و نشان شرکت، از بین می ‎رود اما باید توجه داشت که ثبت شرکت به معنای ثبت برند نیست و برای محافظت از نام و نشان تجاری و خدمات باید برای ثبت اموال فکری کسب و کار خود اقدام کنیم.

در واقع با ثبت شرکت، شما می‎توانید به کسب و کارتان چهره‎ای رسمی، حقوقی و قانونی ببخشید، بنابراین می ‎توانید در مذاکرات و پروژه‎ها به صورت رسمی حضور داشته‎ باشید. به علاوه اغلب در مذاکرات تجاری تمایل به همکاری با افراد حقیقی و اعتماد پایین ‎تر است.

از جمله مهم‎ترین مسائل در هر کسب و کار می ‎تواند تقسیم سود در بین شرکا باشد. در صورت عدم ثبت شرکت این موضوع می‎تواند مشکلات زیادی به وجود آورد اما با ثبت شرکت و تنظیم اوراق اداری در اساسنامه و شرکت نامه تقسیم سود به شکل قانونی انجام می ‎شود.

با ثبت شرکت، چه مسئولیت‎هایی بر عهده ‎ی ما خواهد‎بود؟

پس از ثبت، باید شرکت خود را به سازمان امور مالیاتی و دارایی معرفی کنید و پلمپ دفاتر مالیاتی به طور سالانه است. به علاوه باید سالانه شرحی از عملکرد خرید و فروش شرکت خود به اداره دارایی ارائه دهید و نسبت به سود خالص سالانه شرکت، درصدی را به عنوان مالیات عملکرد به سازمان مالیاتی و دارایی بپردازید.

مراحل ثبت شرکت چگونه است ؟

برای ثبت شرکت باید به اداره ثبت شرکت‎ها مراجعه کرد. مراحل ثبت شرکت می‎تواند آزمون و خطای بسیاری برای فرد داشته باشد که در جریان آن مجبور به پرداخت هزینه ‎های قانونی باشیم. بنابراین یکی از بهترین راهکارها کمک گرفتن از موسسات معتبر در این زمینه است.

برای ثبت شرکت، نام برند، نام و علامت تجاری و سایر موارد حقوقی با مشاوران و وکلای اندیشه در تماس باشید.

ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها

توجه داشته ‎باشد که تعیین نام شرکت، فقط در تهران انجام می‌شود و شرکت‌های ثبت شده در سایر شهرها به تهران معرفی می‌شوند. در صورت کامل بودن مدارک تقدیمی، کارشناس اداره‌ی ثبت شرکت‌ها اقدام به تهیه‌ی پیش‌نویس آگهی ثبت نموده و به متقاضیان ثبت یا یکی از شرکا یا وکیل رسمی شرکت تحویل می‌شود.

پس از فراهم نمودن مدارک که برای هرنوع شرکت متفاوت است ( در این مورد می توانید از یک مشاور کمک بگیرید)، می بایست با ورود به سامانه ی اداره ی ثبت شرکت ها ( به نشانی http://irsherkat.ssaa.ir) اطلاعات خواسته شده را تکمیل نموده و مدارک مورد نیاز را در آن بارگذاری کنید.

سایر مراحل ثبت شرکت عبارتند از :

  • وارد نمودن پنج اسم انتخابی برای نام شرکت به ترتیب اولولیت.
  • درج موضوع شرکت بر اساس نوع فعالیت و مدت آن
  • درج آدرس مرکز اصلی شرکت با کد پستی و یک تلفن ثابت.
  • تعیین سرمایه شرکت.
  • تعیین تعداد و ارزش سهم برای شرکت
  • انتخاب گزینه وجود یا عدم وجود مجوز برای فعالیتهایی که نیاز به مجوز از سازمان یا ارگانهای خاص دارند و وارد کردن شماره مجوزو تاریخ مجوز در صورت نیاز به وجود آن.
  • درج مشخصات اعضای حقیقی و حقوقی شرکت.
  • پر نمودن فیلد تاریخ شروع سمت، مدت تصدی، تاریخ پایان اعتبار سمت و … مشخص کردن وضعیت حق امضاء و در نهایت کلید ثبت سمت شخص.
  • پر کردن اطلاعات مربوط به نمایندگان قانونی. نماینده مورد نظر، نوع نمایندگی، مستند نمایندگی، شماره و تاریخ مستند نمایندگی. و تاریخ شروع و پایان نمایندگی در صورت وجود نماینده.
  • ثبت اطلاعات مربوط به تأسیس شعبه (چنانچه شعبه ای وجود داشته باشد).
  • تکمیل اطلاعات سال مالی شرکت و اطلاعات روزنامه شرکت با انتخاب از فهرست روزنامه شرکت.
  • تایپ اطلاعات متن اظهارنامه، اساسنامه و شرکتنامه.
  • انتخاب گزینه تأیید مدارک مورد نیاز، پذیرش نهایی و دریافت رسید پذیرش اینترنتی.
  • امضای مدارک تأیید شده و پرینت شده از طریق سامانه توسط اعضای شرکت.

بعد از اتمام، سامانه یک شماره ثبت می دهد که برای چاپ در روزنامه به آن احتیاج خواهد بود.

هزینه های ثبت شرکت چقدر است؟

با توجه به نوع شرکتی که ثبت می‎کنید (مثلا شرکت مسئولیت محدود یا سهامی خاص یا حتی سهامی عام) هزینه‎های قانونی، هزینه تمبرهای ثبتی یا مالیاتی بسیار متفاوت است. بنابراین می ‎توانید پیش از اقدام از یک مشاور حقوقی کمک بگیرید.

نحوه‎ی انتخاب نام برای شرکت:

از آنجا که نام شرکت می بایست توسط اداره ثبت شرکت ها تایید شود، اداره ثبت شرکتها نام درخواستی را با بقیه شرکت های موجود بررسی می کند که مشابه نباشند.

اخذ المثنی مدارک ثبتی شرکت

در صورت مفقود شدن مدارک ثبتی شرکت ها چه باید کرد؟

در صورت از بین رفتن و یا مفقود شدن مدارک ثبتی شرکت، برای اخذ المثنی مدارک ثبتی باید از طریق اداره ثبت شرکت‌ها اقدام کرد. وکیل رسمی دادگستری به همراه فرم مربوط به اخذ المثنی مدارک ثبتی شرکت که باید به امضای کلیه اعضای هیئت مدیره رسیده باشد به انضمام مدارک هویتی تمام اعضاء هیئت مدیره، به اداره ثبت شرکت ها مراجعه کرده و پس از واریز فیش و تحویل مدارک تکمیلی جهت اخذ المثنی مدارک ثبتی شرکت اقدام کند.