مجوزهای لازم برای راه اندازی کسب وکار اینترنتی

مجوزهای لازم برای راه اندازی کسب وکار اینترنتی

اینترنت آینده بشر است. زندگی بشر در آینده به گونه ای با اینترنت گره خواهد خورد که جدایی این دو از یکدیگر ممکن نیست. این امر شامل داد و ستد های اقتصادی و تجارت نیز می‌شود. در این مطلب به بررسی بیشتر مجوزهای لازم برای کسب و کار اینترنتی پرداختیم.

برای راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی به چه مجوزهایی نیاز است ؟

خلاصه مطلب :

در سالهای اخیر با توجه به تمایل مردم به خرید اینترنتی، فروش آنلاین یکی از راه‌ های مناسب برای کسب درآمد است. همانطور که شاهد هستیم در انواع مختلف زمینه و محصولات متنوع، فروشگاه های اینترنتی و صفحات مجازی، مشغول به ارائه‌ی خدمات و کالاها هستند. اگر شما هم در فکر راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی باشید، حتما در ابتدای کار به محیط فروش و مجوزهای لازم فکر کرده‎‌اید. در این مطلب بدنبال پاسخ این سوال هستیم که آیا برای کسب و کارهای آنلاین نیاز به گواهی و مجوز داریم ؟

خواندن این مطلب به 3 دقیقه زمان، نیاز دارد. 

آیا راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی به مجوز خاصی نیاز دارد ؟ 

درحال حاضر شاهد هستیم که با شیوع پاندمی کرونا، بیشتر فروشگاه‌ها رو به فروش اینترنتی محصولات خود آورده و مشتریان تمایل بیشتری به خرید اینترنتی دارند. اما در کنار مزایای داد و ستد اینترنتی، شاهد کلاه‌برداری و سو مدیریت تعدادی از صاحبان کسب و کار آنلاین هستیم و سوالی که این درنهایت مطرح می‌شود این است که آیا راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی به مجوز خاصی نیاز دارد ؟ یا خرید و فروش در فضای مجازی بدون داشتن هیچ گونه مجوزی انجام می‌شود و درآن صورت آیا خرید در این محیط با وجود امکان کلاهبرداری، عقلانی است ؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم : هم بله و هم خیر !

پاسخ به این سوال بستگی به محیط کسب و کار دارد. برای مثال اگر محیط کسب و کار آنلاین وب سایت باشد، باید گفت که بله ! درکنار مجوزهای آنلاین، گاهی برای ارائه‌ی خدمات در مشاغل خاص درفضای مجازی نیاز به تحصیل مجوزاز مراجع ذی صلاح است .

بیشتر بدانیم : نماد اعتماد الکترونیکی یا ای نماد چیست ؟

بنابراین محل ارائه‌ی خدمات آنلاین، نکته‌ی مهمی است که باید به آن توجه شود. برای مثال درصورتی که فروشنده خدمات موضوع فعالیت خود را از طریق اپلیکیشنی مانند اینستاگرام به متقاضیان عرضه کند، نیازی به کسب مجوز از مراجع ذی صلاح ندارد. همانطور که برای فروشنده، فروش در اپ های اجتماعی بدون دردسر است، در مقابل خرید محصولات از طریق این اپلیکیشن ریسک های خاص خود را دارد.

بیشتر بدانیم :

کلاهبرداری اینترنتی ( فیشینگ ) چیست ؟

حقوق مصرف کننده در خرید آنلاین و بستر الکترونیک 

اگرچه تعدادی از صاحبان صفحات اینستاگرام دارای وب سایت نیز هستند و لینک وب سایت و نشان های مربوط به کسب و کارهای آنلاین را درصفحات ارائه می‌دهند، اما تمام صفحات دارای چنین اطلاعاتی نیستند.

به طور خلاصه، باید گفت که راه‌اندازی کسب وکارهای اینترنتی نیاز به مجوز دارد، اما این نیاز بستگی به محیطی دارد که کسب و کار درآنجا راه اندازی می شود. بنابراین لازم است پیش از راه اندازی کسب و کارخود در مورد اینکه نیاز به وبسایت دارید یا خیر و یا مجوزهای لازم برای نوع محصولات خود تصمیم گیری کنید.

گرد آورنده : میترا پورمند