داستان تصویب یک قانون عجیب در سنگاپور

داستان تصویب یک قانون عجیب در سنگاپور

تمام کشورها برای تنظیم زندگی روزمره شهروندان خود قوانین و مقررات مختلفی را وضع می‌کنند. در این میان تعدادی از قوانین گاهی به نظر دیگران عجیب و شاید نامعقول به نظر بیاید. در این مطلب به بررسی تصویب یک قانون عجیب در سنگاپور پرداختیم.

خلاصه مطلب :

قوانین از کجا می آیند؟ منشا شکل گیری آنها کجاست ؟ شاید در نگاه اول نیاز افراد و دولتها دلیل اصلی تصویب قوانین باشد اما حتما تا بحال در مورد قوانین عجیب و غریب بسیاری از کشورها شنیده اید ! این طور که به نظر می رسد برخی دولتها با تصویب یک قانون عجیب مسئولیت فرهنگ سازی و آموزش رفتار درست را از سر خود باز می کنند.

خواندن این مطلب به 3 دقیقه زمان نیاز دارد. 

بررسی قانون منع جویدن و واردات آدامس در سنگاپور

از جمله قوانین عجیب، ممنوعیت واردات آدامس به سنگاپور است. در این کشور، جریمه های سنگین برای افرادی که آدامس جویده شده را به صندلی های وسایل نقلیه می‌چسبانند یا آدامس جویده شده را در خیابان می‌اندازند، وضع شده‌است. شاید وضع قانونی برای ممنوعیت واردات آدامس به یک کشور یا وضع جریمه های سنگین برای یک رفتار(هرچند زشت) که در سایر کشورهای دنیا جرم انگاری نشده، به نظر دیگران عجیب بیاید ولی برخورد مقامات سنگاپور با مسئله دور انداختن آدامس های جویده شده را باید در قالب شرایط اجتماعی حاکم بر این کشور کوچک سنجید.

قانون برآمده از دل یک دوره‌ی تاریخی!

در دهه هشتاد میلادی کشور سنگاپور با اصلاح قوانین و ساختار خود رشد اقتصادی ناگهانی را تجربه کرد که در کنار آن ورود کالاهای غربی به این کشور شدت یافت. درکنار رشد اقتصادی، بخشی از لایه‌های اجتماعی این کشور کوچک رشد فرهنگی همزمانی را تجربه نکردند و نتیجه آن ریختن زباله‌های مواد غذایی در اماکن عمومی (مانند رها کردن قوطی های نوشیدنی در کنار خیابان ) یا چسباندن آدامس‌های جویده‌شده به صندلی‌های مترو و اتوبوس بود! به طوری که سالانه وقت و هزینه زیادی صرف تمیز کردن و کندن آدامس هایی می‌شد که مردم به صندلی های اتوبوس های می‌چسباندند. درنظر داشته باشید که سنگاپور یک دولت شهر کوچک با تراکم جمعیتی بالاست. در این حالت تصور حجم عظیم تعداد آدامس‌هایی که به در و دیوار مترو یا صندلی چسبیده‌است تصویر این کشور را مخدوش و بلکه تهوع آور می‌کند.

در نهایت پیش نویس قانون منع واردات آدامس در سال 1983 تهیه شد در سال 1992 به اجرا درآمد. ورود آدامس به کشور سنگاپور ممنوع شد و پلیس وظیفه یافت با افرادی که آدامس به در ودیوار مترو و شهر می‌چسبانند برخورد کند. در حال حاضر وارد کردن آدامس به کشور سنگاپور بسیار محدود و فقط برای مصارف پزشکی امکان پذیر است و درصورتی که افراد بدون نسخه پزشک آدامس بخرند به دوسال زندان و 3000 دلار جریمه محکوم می شوند!

تصویب یک قانون یا فرهنگ سازی ؟!

در نگاه اول وضع چنین قانونی کمی جنون آمیز به نظر می آید. جویدن آدامس نمی تواند موضوع مهمی باشد و زندانی کردن یا جریمه افراد به دلیل آدامس جویدن مسخره است . توجیه مقامات سنگاپور این است که کندن آدامس‌هایی که مردم به در ودیوار مترو می‌چسبانند وقت و هزینه بر است و افراد با چسباندن آدامس به صندلی های مترو به حقوق دیگران تعدی می‌کنند. دلیل وضع این قانون هرچه باشد ، جرم انگاری آدامس جویدن کاملا غیرمنطقی و رفتاری است که از رژیم های خودکامه ای مانند کره شمالی انتظار می رود و نه یک حکومت دموکرات! به علاوه در صورتی که گردشگران خارجی تعداد زیادی آدامس به همراه داشته باشند به جرم قاچاق تحت تعقیب قرار می‌گیرند. وضع چنین قانونی، جرم انگاری رفتاری است که در همه کشورها یک عمل عادی تلقی می‌شود!

جرم آشغال ریختن و آدامس چسباندن را می‌توان به راحتی با محکوم کردن مرتکبین به تمیز کردن آثار جرم و الزام به افراد به ارائه خدمات اجتماعی جبران کرد. در حال حاضر رویکرد بسیاری از کشورها اصلاح مرتکبین است و نه تنبیه آنها. در چنین شرایطی محکومیت حبس برای جویدن آدامس حقیقتا عجیب است .

در هر صورت، در صورت سفر به سنگاپور به یاد داشته باشید که مجازات آشغال ریختن و آدامس چسباندن زندان و جریمه نقدی است! برای هضم غذا و ازبین بردن بوی دهان از دهان شویه و قرص نعنا استفاده کنید.

گردآورنده : میترا پورمند