بازی مرکب و اقدام حقوقی نتفلیکس

بازی مرکب ( اسکویید گیم ) و اقدام حقوقی نتفلیکس

اخیراٌ شرکت نتفلیکس که تهیه و پخش سریال بازی مرکب را برعهده داشته، اقدام به ثبت نام سریال در قالب علامت تجاری،کرده‌است. در این مطلب به بررسی آثار حقوقی این تصمیم نتفلیکس پرداختیم.

خلاصه‌ی مطلب:

اگر تا الان موفق به تماشای سریال کره‌ای “اسکویید گیم” یا بازی مرکب  نشده‌ باشید، حتما اسمش را شنیده‌اید. افراد سرخ‌پوش با نقاب‌های مشکی که در سراسر دنیا ، مورد استقبال قرار‌گرفتن و انواع و اقسام بازی‌ها و محصولاتی که در همین قالب تولید شده. اخیراٌ شرکت نتفلیکس که تهیه و پخش این سریال را برعهده داشته، اقدام به ثبت نام سریال در قالب علامت تجاری،کرده‌است. در این مطلب به بررسی آثار حقوقی این تصمیم نتفلیکس پرداختیم.

خواندن این مقاله 3 دقیقه زمان نیاز دارد.

نتفلیکس (Netflix) چیست؟

نتفلیکس یکی از مشهورترین پلتفرم های بین المللی است که آثار نمایشی را پخش می‌کند. آثار نمایشی شامل سریالها، فیلمها، مستند و انیمشن و  … هستند. از آنجا که این پلتفرم امریکایی است بنا به دلایل سیاسی در برخی از کشورها از جمله ایران، چین، کره شمالی و سوریه و … فعال نیست و به همین دلیل طرفداران بی‌واسطه خود را در این کشورها از دست داده‌است. این شرکت محتوای خود را از کمپانی‌های مطرح فیلمسازی یا فیلمسازان مستقل تامین و در برابر دریافت مبلغ اشتراک ماهانه، خدمات سرگرمی ارائه می‌کند. فیلیمو و نماوا در ایران مدلی بومی از این دسته پلتفرم‌ها هستند . با توجه به شرایط پاندمیک در بیماری کرونا، دنبال کنندگان این پلتفرم به واسطه صرف زمان بیشتری در مقایسه با گذشته از این پلتفرم بازدید بیشتری داشته اند.

سریال اسکوید گیم  Squid Game  یا بازی مرکب

بازی مرکب یا اسکویید گیم، اثر کارگردانی کره ای ( کره جنوبی) است. این سریال، از پلتفرم نتفلیکس پخش شده و ازآنجا که موضوع فیلم، اشاره به مشارکت طبقات مختلف جامعه در برگزاری بازی‌های ساده و جمعی دارد، مورد استقبال جهانی قرار گرفته‌‌‎است.این طور به نظر می‌رسد که کاراکترها و المان‌های سریال، بین طرفداران بسیار محبوب شده و محصولاتی با همین قالب و طرح در زمینه‌ی سرگرمی یا حتی خوراکی، در به بازار به فروش می‌رسد. در ایران، اگر سری به هشتگ بازی مرکب یا اسکوییدگیم در شبکه های اجتماعی بزنید، بعید است که محصولی مرتبط با آن را پیدا نکنید! از جمله این محصولات می‌توان به لباس‌ها، ماسک‌ها و دیگر اِلمان‌های به نمایش گذاشته در سریال اشاره کرد که مورد استقبال طیف وسیعی از جوانان قرار گرفته و به نوعی شرایط شکل گیری کسب و کارها را فراهم کرده‌است.

ثبت Squid Game در قالب علامت تجاری و آثار حقوقی آن 

در چند هفته اخیر نتقلیکس اقدام حقوقی هوشمندانه در حمایت مضاعف از سریال خود کرده و درخواست ثبت نام سریال در قالب علامت تجاری در دوازده کشور توسعه یافته را داشته‌است. با این اوصاف اگر درخواست ثبت مورد تایید قرار گیرد، نتقلیکس حقی انحصاری بر آن علامت خواهد داشت و به نوعی سهم وسیع از بازارهای جانبی به وجود آمده را از آن خود خواهد‌کرد. همین اقدام می‌تواند برابر با صنعت فیلمسازی برای آن شرکت، سودآور باشد. نکته حایز اهمیت آن است که در برداشت سودهای حاصل از تایید ثبت علامت، سرمایه گذاری ویژه ای نکرده است. در گذشته مشاهده شده که نتفلیکس یک علامت تجاری را، برای بیش از هفت طبقه، از چهل و پنج طبقه موجود در بخش بندی کالا و خدمات کشور فیلیپن انجام داده و  بدین ترتیب اعضاء سازمان مالکیت فکری جهانی را موظف به ثبت و به بروز رسانی کرده‌است.

اگر با خواندن این مطلب، به اهمیت حقوق مالکیت فکری پی برده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم سری به لینک مقالات مشابه در این زمینه بزنید :

حقوق ناشی از ثبت علامت 
آثار حقوقی قراردادهای مالکیت فکری 
قالب های قراردادی مالکیت فکری 

گردآورنده  : مریم مهردوست