مجازات خرید و فروش تلفن همراه سرقتی

مجازات خرید و فروش تلفن همراه سرقتی

قانون‌گذار به جهت برقراری نظم، امنیت جامعه و حمایت از اشخاص خسارت دیده از سرقت، مطابق ماده 267 قانون مجازات اسلامی، سرقت را جرم شناخته و برای آن مجازات پیش بینی در نظر نموده است. ماده 662 قانون مجازات اسلامی نیز، در خصوص خرید و فروش تلفن همراه سرقتی مقرر نموده است، چنانچه هر شخص با علم وآگاهی یا با وجود علائم اطمینان آور مبنی بر آنکه کالا سرقتی می باشد، اقدام به تحصیل، پنهان نمودن یا معامله کالا کند، برحسب قانون مجازات اسلامی مجرم است و محکوم به حبس از شش ماه تا سه سال تا 74 ضربه شلاق خواهد شد.

خرید و فروش تلفن همراه سرقتی جرم می‌باشد؟

امروزه به علت مشکلات فراوان اقتصادی، فقر و همچنین افزایش قیمت دلار، اشخاص به علت متعدد امکان دارد مرتکب سرقت شوند. قانون‌گذار در قانون مجازات اسلامی جهت حمایت از اشخاص زیان دیده از سرقت، عمل سرقت را جرم معرفی نموده و برای سارق مجازات در نظر گرفته است.

مجازات خرید تلفن همراه سرقتی چیست؟

قانون‌گذار به جهت برقراری نظم، امنیت جامعه و حمایت از اشخاص خسارت دیده از سرقت، مطابق ماده 267 قانون مجازات اسلامی، سرقت را جرم شناخته و برای آن مجازات پیش بینی در نظر نموده است. ماده 662 قانون مجازات اسلامی نیز، در خصوص خرید و فروش تلفن همراه سرقتی مقرر نموده است، چنانچه هر شخص با علم وآگاهی یا با وجود علائم اطمینان آور مبنی بر آنکه کالا سرقتی می باشد، اقدام به تحصیل، پنهان نمودن یا معامله کالا کند، برحسب قانون مجازات اسلامی مجرم است و محکوم به حبس از شش ماه تا سه سال تا 74 ضربه شلاق خواهد شد. لازم به ذکر است، خریدار تلفن همراه سرقتی در دو شرط مجرم شناخته می‌شود که عبارتند از: خریدار با علم به مسروقه بودن تلفن همراه، اقدام به خرید تلفن همراه نماید و شخص خریدار تلفن همراه، به طور مستقیم اطلاع از مسروقه بودن تلفن همراه نداشته باشد اما از مکانی خریداری کرده باشد که عموما اموال سرقتی در آن محل مورد معامله و خرید و فروش قرار می گیرد.  به عنوان مثال، خریدار از محل خرید تلفن همراه یا شخصیت فروشنده اطلاع پیدا می کند که تلفن همراه خریداری شده به عنوان کالای دسته دوم، امکان دارد مسروقه باشد اما مجدد اقدام به خرید آن  می نماید.

آیا خرید تلفن همراه سرقتی در هر صورت جرم محسوب می گردد؟

اقدام به خرید تلفن همراه سرقتی، امکان دارد طبق ماده 662 قانون مجازات اسلامی، جرم شناخته شده و مجازات به دنبال داشته باشد، همچنین امکان دارد جرم شناخته نشده و هیچ مجازاتی نداشته باشد. حال، چنانچه خریدار تلفن همراه سرقتی از مسروقه بودن تلفن همراه اطلاع نداشته باشد و قادر باشد عدم اطلاع را با استناد به شرایط و اوضاع به قاضی اثبات کند، از مجازات معاف خواهد شد. اما باید تلفن همراه مسروقه را به مالک خود بازگرداند و علیه فروشنده اصلی طرح شکایت نماید. دقت کنید در صورتی که علل و مدارک معتبری موجود باشد که خریدار با آگاهی جهت خرید تلفن همراه به مکان خاصی مراجعه نموده یا با اطلاع از مسروقه بودن تلفن همراه اقدام به خرید کرده است، محکوم به مجازات خواهد شد.

جهت پیشگیری از خرید تلفن همراه سرقتی راهکاری وجود دارد؟

با توجه به آنکه شرح داده شد، به نظر می‌رسد  مهم‌ترین راهکار به منظور پیشگیری از خرید تلفن همراه سرقتی، خرید از نمایندگی های فروش هر برند خاص و مراکز معتبر می‌باشد زیرا در چنین شرایطی حسن نام و اعتبار نمایندگی مذکور سبب می‌شود که شما از خرید خود اطمینان حاصل نمایید. در زمان خرید گوشی تلفن همراه یا موبایل، جهت اطمینان از رجیستر بودن و مسروقه نبودن آن، از طریق سامانه اینترنتی همیاب ۲۴،  کد ۱۵ رقمی IMEI درج شده بر روی  جعبه موبایل را در سامانه وارد نموده و استعلام دریافت کنید تا موبایل خریداری شده جزو کالاهای سرقتی یا گمشده نباشد . پس از آنکه به هر روشی اطمینان حاصل نموده اید که  تلفن همراه یا هر نوع کالای مسروقه خریداری شده، سرقتی  نمی‌باشد باید مراحل فعال نمودن موبایل خریداری شده را در سامانه همتا اعمال کنید. لازم به توجه است در صورت خرید تلفن همراه خریداری شده هم باید تمام مراحل انتقال مالکیت را به نام خود انجام دهید.

نتیجه گیری:

همانطور که مطرح گردید، قانون‌گذار به جهت برقراری نظم و امنیت جامعه و حمایت از اشخاص خسارت دیده، طبق ماده 267 قانون مجازات اسلامی، سرقت را جرم شناخته و برای آن مجازات در نظر گرفته است. به طور کلی پس از آنکه از هر طریقی اطمینان پیدا نموده‌اید تلفن همراه خریداری شده مسروقه نمی‌باشد، باید مراحل فعال کردن گوشی خریداری شده  را در سامانه همتا انجام دهید، چنانچه تلفن همراه کارکرده نیز، خریداری کرده اید باید تمامی مراحل انتقال مالکیت را به نام خود انجام دهید، در صورتی که  مراحل انتقال مالکیت را به نام خود انجام ندهید و سیم کارت را داخل تلفن همراه قرار دهید، گوشی خریداری شده پس از یک ماه غیر فعال خواهد شد.