بررسی نکات حقوقی در معاملات خودرو

بررسی نکات حقوقی در معاملات خودرو

رایج ترین معاملات در جامعه امروزی، خرید و فروش خودور است که ناآگاهی از مقررات آن می تواند برای طرفین، مشکلاتی را ایجاد کند. در این مقاله مختصرا به این معاملات می پردازیم.

مدت زمان لازم برای مطالعه این مطلب : 3 دقیقه 

خرید خودرو

خرید خودرو انواع مختلفی دارد، از جمله خرید خودروی صفر کیلومتر یا کارکرده . افراد برای خرید خودرو صفرکیلومتر می توانند مستقیما به کمپانی سازنده خودرو مراجعه یا از شرکت های واسطه یا اشخاص حقیقی، خرید کنند. شرکت های واسطه که  اصطلاحا  به “لیزینگ” معروف هستند، با ایجاد تسهیلاتی در پرداخت هزینه خودرو، موجبات تشویق خریداران را فراهم می کنند. به طور کلی، روند درخواست خرید نقدیِ خودرو بسیار ساده است و متقاضی با در دست داشتن مدارک هویتی قرارداد خرید را منعقد می کند اما روند خرید اقساطی خودرو علاوه بر مدارک هویتی، نیازمند معرفی ضامن برای تعهد به پرداخت اقساط است. عموما شرکت ها در ازای تسهیلات ایجاده شده، سودی چند درصدی دریافت می کنند که ممکن اقتصادی نباشد.

توجه به نکات عمومی در معاملات خودرو

– بررسی حسن شهرت کمپانی، شرکت واسطه یا اشخاص حقیقی که قصد انجام معامله با او را دارید. این موضوع بسیار اهمیت دارد چراکه بسیار مشاهده شده، کمپانی ها برای جبران کمبود نقدینگی خود، اقدام به فروش خودرو نموده، اما با رفع مشکل خود، تعهدات خود را ایفاء نکرده اند. از طرفی ممکن است، مجوز نمایندگی لغو شده لاشد و به صورت پنهانی مشغول به فعالیت کنند. استعلامِ حسن شهرت شرکت یا نمایندگی، می توانند راهکاری مناسب باشد.

– مطالعه دقیق قرارداد و توجه به برنامه زمانبندی تحویلِ خودور و ضمانت‌های اجرایی آن ضروری است. بعضا افراد بی توجه به مفاد قرارداد، معامله انجام می دهد و همین امر باعث می شود بعد از معامله به ناچار با مفاد قرارداد کنار بیایند.

مطالعه بیشتر:  ارزش شهادت شهود و حدود اعتبار آن در نظام حقوقی ایران

– در مواقعی که تحویل خودور مدت دار باشد (برای مثال تحویل دوماهه یا سه ماه)، درج شرط کارشناسی فنی خودور بی طرف، حینِ تسلیم خودرو ضروری است. بسیار مشاهده شده، خودرو تحویل داده شده مشکلات فنی دارد که در صورت عدم درج این شرط، اثبات آن با دردسر همراه است.

– حضور کارشناسِ فنی در خرید خودروهای کارکرده، اهمیت به سزایی دارد و بهتر است گزارش کارشناس به صورتِ مکتوب، ضمیمه قرارداد شود .

توجه به نکات حقوقی معاملات خودرو:

– معاملات خودرو با انتقال سند همراه است و خودروهایی که از کمپانی های اصلی خریداری می شوند، برای بار اول سند به نام خریدار تنظیم می شود. در مورد خوردوهای لیزینگی، سند در رهن شرکت لیزینگ در می آید. عموما در معامله با شرکت ها و نمایندگی ها، ریسک عدم اجرای تعهدات وجود خواهد داشت اما در معامله با اشخاص حقیقی علاوه بر ریسک عدم اجرای تعهد، ریسک بطلان معامله نیز وجود دارد.

– دقت در بررسی مدارک خودرو و فروشنده برای تشخیص اصالت طرف معامله یا وکالت داشتن او .

– تطبیق مدارک خودور با عین خودرو. برای مثال شماره بدنه، موتور با خودرو تطبیق داده شود.

– نظریه کارشناس فنی و رسمی خودور ضمیمه قرارداد شود، چراکه کارشناسان این حیطه در بررسی صحتِ تطبیق و تشخیص اسناد جعلی، توانمندتر هستند.

– مرحله بعد تنظیم مبایعنامه خوردرو است. بهتراست قبل از مراجعه به دفتر اسناد رسمی و انتقال سند، به مراکز تعویض پلاک مراجعه و اقدام به فک پلاک و نصب پلاک جدید نمایید.

– برای انتقال سند، پرداختِ کلی بدهی های خودور از جمله جرایم رانندگی، مالیات و عوارض شهرداری ضروری است.

امید است با در نظر گرفتن نکات تصریح شده، خطر متضرر شدن در معاملات خودرو را کاهش دهید.

نگارنده : مریم مهردوست