برگ سبز خودرو

برگ سبز خودرو به معنای سند مالکیت قانونی است؟

اگر برگ سبز هم نوعی مالکیت خودرو را نشان می‌دهد، پس یعنی برای ابراز و اظهار مالکیت خودرو کافی است؟ تکلیف سند قطعی خودرو چیست که در دفترخانه ثبت می‌شود؟ در این مطلب به بررسی ” برگ سبز خودرو ” می پردازیم.

مدت زمان لازم برای مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

برگ سبز خودرو چیست؟  

برگ سبز خودرو، یک سند تک‌برگ است که نیروی انتظامی صادر می‌کند و آن را به عنوان «سند مالکیت خودرو» به رسمیت می‌شناسد. این برگه سبزرنگ در اصل سند پلاک خودروی شما محسوب می‌شود. کارت ماشین بر اساس اطلاعات موجود در همین سند و به عنوان مدرک شناسایی صادر می‌شود. هر چند که مجلس اعلام کرده که برگ سبز سندی قطعی و قابل‌اعتماد است و داشتن آن کفایت می‌کند اما قوه قضائیه کماکان نظر دیگری دارد و اعلام کرده که اگر پای مشکلات حقوقی و قضایی به میان آید و پرونده‌هایی قضایی تشکیل شود، سند قطعی خودرو است که بر برگ سبز اولویت دارد. بنابراین لازم است تنها به داشتن برگ سبز خودرو اکتفا نکنید.

درخصوص نقل و انتقالات اسناد خودرو در کشور، ما عملا با دو نوع سند مواجه هستیم. سند مالکیت و برگ سبز. سند مالکیت را از دفاتر اسنادرسمی و برگ سبز از نیروی انتظامی دریافت می‎شود. درواقع برگ سبز، سند مالکیت پلاک را نشان میدهد. مواردی مانند مشخصات مالک خودرو، مشخصات خودرو و شماره پلاک در این برگ ها قابل مشاهده است. وجود عبارت (سند مالکیت خودرو) و شماره سنا(شماره مالکیت خودرو) در برگ سبز، نشان از رسمی و معتبر بودن برگ سبز دارد.

استعلام برگ سبز خودرو

سعی کنید در زمان خرید حتما اصل برگ سبز را از فروشنده بخواهید و کد vin که بر روی برگ سبز قید شده است را با کد درج شده برروی کارت ماشین مطابقت دهید. اگر تفاوتی وجود نداشت برگ سبز، اصل خواهد بود . همچنین شما می توانید از طریق پلیس 10+ یا پلیس راهور استان خود، نسبت به استعلام برگ سبز خودرو اقدام کنید. البته در حال حاضر برای استعلام برگ سبز راه قطعی وجود ندارد و مطمئن ترین راه، استعلام سند قطعی خودرو است. استعلام سند قطعی خودرو، راهی مطمئن برای بررسی درستی مراحل خرید خودرو و روشی است که ثابت می کند درحال حاضر شما صاحب خودرو هستید.

برگ سبز خودرو با سند رسمی چه تفاوتی دارد؟ 

باید توجه داشت که نقل و انتقالات  به منظور رسمیت یافتن، باید حتما در دفاتر اسناد رسمی و یا در نزد مامورین رسمی ثبت اسناد به ثبت برسند تا از اعتبار قانونی نزد محاکم برخوردار شوند. بنابراین اداره ثبت اسناد و املاک، اعتبار اسناد را منوط به ثبت شدن رسمی خرید و فروش می داند که از لحاظ قانونی  نیز مورد توجه است، اما نیروی انتظامی به عنوان مجری صدور سند برگ سبز، آن را جهت خرید و فروش  خودرو کافی می داند. یکی دیگر از تفاوت‌های سند قطعی و برگ سبز در زمینه تعویض پلاک است. با برگ سبز خودرو نمی‌توانید اقدام به تعویض پلاک کنید. برگ سبز برای رهن‌گذاشتن خودرو هم کافی نیست.

برگ سبز المثنی چیست؟ 

 اگر برگ سبزتان مفقود شد باید بلافاصله پس از مفقود شدن در روزنامه کثیرالانتشار آگهی دهید تا از عواقب احتمالی مانند سوءاستفاده احتمالی جلوگیری کنید. همان طور که اشاره شد برگ سبز در خرید و فروش بسیار مهم است و به همین دلیل شما باید در یافتن برگ سبز بسیار حساس باشید و درخواست المثنی کنید. چرا که با اعلام مفقودی برگ سبز نمی توانید خودروی خود را به فروش برسانید و باید منتظر برگ سبز المثنی باشید.

تعویض پلاک با برگ سبز امکان پذیراست ؟

 درحال حاضر تعویض پلاک با برگ سبز خودرو ممکن نیست، زیرا سندی که به موجب قانون مدنی در دفاتر اسناد رسمی به ثبت نرسد سند عادی محسوب می شود.

تعویض برگ سبز خودرو با پلاک، حتی به صورت وکالتی هم امکان پذیر نیست زیرا برای تعویض پلاک نیاز به استعلام سند مالکیت خودرو داریم و در واقع برگ سبز  فقط مالکیت پلاک را نشان می دهد (نشان دهنده مالکیت خودرو نیست).

مراحل دریافت برگ سبز خودرو:

مراحلی که باید برای تعویض پلاک طی شود از این قرار است:

– دریافت قبض ورودی پارکینگ (زمان ورود به مراکز تعویض پلاک).

– دریافت نوبت و مشخص شدن شماره باجه خدمات دولت الکترونیک

– مراجعه  به باجه تعیین شده و ارائه مدارک لازم به کارشناس حقوقی

– اخذ فرم بازدید فنی خودرو از دفتر تعیین شده

– بازدید فنی خودرو توسط کارشناسان مرکز و تایید اصالت خودرو

– ارائه گواهی عدم خلافی درصورت تخلف

– پرداخت وجه پلاک برابر تعرفه و واریز به حساب خزانه نزد بانک ملی

– مراجعه به دفتر مربوط جهت دریافت تاییدیه نقل و انتقال و سند مالکیت خودرو

– مراجعه به محل مربوطه جهت فک پلاک خودرو

– مراجعه به انبار پلاک و تحویل پلاک قدیم و اخذ پلاک جدید

– مراجعه به محل نصب جهت نصب پلاک جدید

– مراجعه به در خروج با ارائه قبض ورود به پارکینگ و خروج از مرکز تعویض پلاک.

بنابراین برای تعویض پلاک نیاز به استعلام سند مالکیت خودرو داریم.

گردآورنده  : نگین ارزانی