بیمه خویش فرما تامین اجتماعی

بیمه خویش فرما تامین اجتماعی چیست؟

تا زمانیکه در محلی استخدام هستیم و در واقع کارمند محسوب می شویم، کارفرما متعهد به پرداخت بیمه اجباری است. اما در صورت ترک کار و یا داشتن شغل آزاد تکلیف چیست ؟ در این مطلب به بررسی انواع مختلف بیمه اجباری، مشاغل آزاد و اختیاری پرداختیم.

بیمه اجباری چیست؟

پس از عقد قرارداد شغلی با کارفرما، تمامی افراد تحت پوشش قانون کار قرار می‎ گیرند و می بایست کارفرما، تحت پوشش بیمه سازمان تامین اجتماعی مبلغ بیمه‎ ی کارمندان و کارگران خود را پرداخت کند. این بیمه به‌عنوان بیمه اجباری شناخته می‌شود. بیمه‎ی اجباری به منظور حمایت از نیروی کار و طبق قوانین کار پرداخت می‎شود و سازمان تامین اجتماعی ارائه دهنده‎ی آن است.  

بیمه ی اجباری باید بدون استثنا از سمت کارفرما پرداخت شود و عدم پرداخت می‎ تواند عواقب سنگینی برای کارفرما داشته باشد. توجه کنید حتی در صورتی که به صورت ساعتی یا روزانه هم قرارداد کاری امضا می‎کنید قانون بیمه شامل شما خواهد بود. در قراردادهای کار آزمایشی نیز این قانون وجود دارد. به طور خلاصه باید گفت کارفرما باید تمام نیروهای شاغل در مجموعه ی تجاری خود را بیمه کند.

 

 

چه افرادی شامل بیمه‌‎ی اجباری می‎شوند؟

شاغلین در کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و سازمان‌های دولتی یا خصوصی

کارکنان پیمانی سازمان‌ها و نهادهای دولتی

شاغلین در مشاغل صنفی

شاغلین در مناطق آزاد و تجاری

دامداران و کشاورزان

اتباع بیگانه شاغل در ایران

رانندگان وسایل نقلیه درون شهری و بیرون شهری

تمام کارگران ساختمانی

 

 

در صورت داشتن بیمه اجباری، چه مزایایی خواهیم داشت؟

پرداخت هزینه‌های درمان فرد بیمه شده در زمان بیماری، وقوع حوادث و بارداری

پرداخت مستمری ماهانه در دوران بازنشستگی فرد

پرداخت مستمری ماهانه در صورت از کارافتادگی فرد

پرداخت مستمری ماهانه در صورت فوت فرد به خانواده و بازماندگان

پرداخت مستمری ماهانه در صورت بیکاری فرد ( بیمه بیکاری)

اعطای کمک‌هزینه ازدواج به فرد بیمه‌ شده

 

 

تا اینجا مسائل مربوط به بیمه‎ی اجباری که پرداخت آن با کارفرما است را بررسی کردیم . اما مشکل از آنجایی شروع می‎ شود که ما استخدام نباشیم ! در این شرایط نیز برای ادامه بیمه دو گزینه وجود دارد : بیمه شغل آزاد و بیمه اختیاری.

 

کدام نوع بیمه خویش فرما بهتر است ؟ بیمه مشاغل آزاد یا بیمه اختیاری؟!

بیمه مشاغل آزاد و همین طور اختیاری در گروه بیمه خویش فرما قرار دارند. اما شاید مطرح کردن این سوال به این شکل درست نباشد! در واقع بهتر است بپرسیم کدام بیمه برای من بهتر است؟ اینکه شما مجرد باشید یا متاهل، خانه دار یا شاغل و حتی اینکه در چه سنی هستید می تواند بر انتخاب نوع بیمه موثر باشد. بنابراین چنانچه نتوانستید به تنهایی در این مورد تصمیم بگیرید امکان مشورت با یک کارشناس بیمه که در شعب بیمه تامین اجتماعی به آن دسترسی خواهید داشت، وجود دارد.

 

 

بیمه مشاغل آزاد :

بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد خود به چند دسته تقسیم می‌شود:

بیمه 12% + 2% پرداخت شده توسط دولت : شامل بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی 

بیمه 14% + 2% پرداخت شده توسط دولت: شامل بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی 

بیمه 18% + 2% پرداخت شده توسط دولت: شامل بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی و ازکارافتادگی 

به علاوه در هر مورد شما حق انتخاب دفترچه بیمه درمانی خواهید داشت. برای بدست آوردن مبلغ پرداختی می توانید درصد هر نوع را مطابق حداقل حقوق، محاسبه کنید. هزینه دفترچه چیزی در حدود 71 هزارتومان اضافه می‎شود. شما امکان اضافه کردن افراد تحت تکفل خود را برای دریافت دفترچه درمانی خواهید داشت.

شرایط بیمه مشاغل آزاد : برای ادامه بیمه خود به این شکل شما نیاز به سابقه کار قبلی و یا ارائه‎ی مجوز کار یا پروانه ‎ی کسب نیستید و اگر نوع 12% آن را انتخاب کنید از آزمایشات پزشکی معاف خواهید شد.

اگر متقاضی مشاغل آزاد بیش از 5 سال سابقه داشته باشد، نحوه محاسبه نرخ نیز برای آنها متفاوت است. این در حالی است که این شرایط را در نوع اختیاری نمی بینید و معمولا حق بیمه تا 30 سال به صورت یکسان محاسبه می شود.

 

 

بیمه اختیاری:

حق بیمه اختیاری ۲۶ درصد هست و خدماتی چون ازکارافتادگی، فوت، تعهداتی مانند درمان، هزینه‌های پروتز و اروتز، هزینه‌های کفن‌ودفن و از همه مهم‌تر مستمری بازنشستگی را دربرمی‌گیرد.

 

برای پرداخت بیمه به صورت اختیاری می‎بایست حتما شرایط زیر را داشته باشید:

– حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه

– حداکثر سن مجاز ۵۰ سال برای خانم‌ها و آقایان

– اگر سنتان بالای ۵۵ بود؛ برای مثال شما ۵۷ سال سن دارید و می‌خواهید بیمه اختیاری شوید،  باید ۲ سال سابقه حق بیمه را پرداخت کنید یا اگر ۶۰ سال دارید ۵ سال را باید پرداخت کنید.

– اگر سابقه پرداخت حق بیمه بالای ۱۰ سال را دارید، شرط سنی برای شما لحاظ نمی‌شود و با هر سنی می‌توانید بیمه شوید.

پس تفاوت اصلی سه نوع بیمه مشاغل آزاد، اختیاری و اجباری در چیست؟

به جدول زیر توجه کنید :

بیمه خویش فرما تامین اجتماعی
بیمه خویش فرما تامین اجتماعی

بنابراین شما می‎توانید با توجه به شرایط خود برای انتخاب نوع بیمه اقدام کنید. برای مثال نوع بیمه انتخابی برای فردی که متاهل و دارای فرزند است می‎تواند با فردی که مجرد است کاملا متفاوت باشد! اگر به طریقی دارای بیمه های مکمل هستید نیز، نوع خدمات بیمه ای لازم برای شما با فردی که دارای بیمه تکمیلی نیست تفاوت خواهد داشت. این مواردی است که باید توسط خود شخص انتخاب شود.

چطور بیمه اختیاری و یا تکمیلی را فعال کنم؟

برای فعال کردن این نوع بیمه، چنانچه شماره بیمه و گذرواژه برای ورود به سایت بیمه را دارید، به صورت آنلاین و در کمتر از چند دقیقه انجام خواهد شد. کافیست به سایت https://account.tamin.ir/auth/login مراجعه کرده و پس از ورود، در بخش بیمه شدگان/ بیمه شدگان خاص گزینه ی مربوط به بیمه اختیاری و یا مشاغل آزاد را انتخاب و مراحل را تکمیل کنید.

در صورتی که امکان ورود به این سایت را ندارید، به شعب بیمه تامین اجتماعی، بخش مشاور مراجعه کنید.