سامانه ثنا چیست

سامانه ثنا چیست؟

سامانه ثنا، توسط قوه قضائیه طراحی شده تا اقدامات مربوط به ابلاغ اوراق قضایی، از طریق سامانه مذکور صورت پذیرد. سامانه الکترونیکی ثنا، برای استفاده ی طرفین دعوا، نمایندگان قانونی آن ها، دفاتر خدمات قضایی، کارشناسان، ضابطان قضایی و سایر اشخاص، به منظور ثبت و پیگری دعاوی، ابلاغ اوراق قضایی و نشر آگهی الکترونیکی طراحی شده است. به موجب سامانه ثنا و برای انجام امور مربوطه، اشخاص موظف هستند، حساب کاربری به نام خود داشته باشند.

حساب کاربری در سامانه ثنا چیست؟   

حساب کاربری، عبارت است از نشانی الکترونیکی که به هر یک از مراجعان قوه قضائیه، به منظور دسترسی به سامانه ابلاغ، اختصاص داده می شود. مطابق ماده 9 آیین نامه نحوه استفاده از سامانه های رایانه ای و مخابراتی، مرکز موظف است برای اصحاب دعوا، وکلا، نمایندگان قانونی، کارشناسان و دیگر اشخاص مرتبط با پرونده قضایی، حساب کاربری ایجاد نماید. همچنین، مراجعان به قوه قضاییه نیز، موظف هستند جهت انجام امور قضایی خود، حساب کاربری دریافت کنند. پس از دریافت حساب کاربری از طریق سامانه ثنا، در مواردی که نیاز به ابلاغ باشد، از نشانی مربوطه  استفاده می شود.

نحوه ی ثبت نام در سامانه ثنا

– برای ثبت نام، وارد سامانه ثنا به آدرس http://sana.adliran.ir/sana شوید.

– سپس برای ثبت نام شخص حقیقی، وارد قسمت ثبت نام بر خط شده، در قسمت های مربوطه، اطلاعات هویتی خواسته شده را وارد کنید. در ادامه، شرایط ثبت نام در سامانه را تایید کنید.

– در مرحله بعد، اطلاعات تماس، اطلاعات مربوط به اقامتگاه و سایر اطلاعات مرتبط با شغل و میزان تحصیلات را تکمیل کنید.

– پس از آن، کد ارسال شده به شماره تلفن همراه خود را در قسمت مربوطه وارد نمایید. در مرحله مذکور، یکی از کارگزاران معرفی شده را انتخاب نموده و هزینه احراز هویت (معادل 9000 تومان) را پرداخت کنید (با استفاده از کارت بانکی).

– پس از پرداخت مبلغ، مراحل مربوط به احراز هویت را انجام دهید. با استفاده از دوربین موبایل یا وب کم ،مطابق آنچه خواسته شده، عکس چهره خود را بگیرید. سپس با لمس صفحه موبایل، امضای الکترونیک خود را ثبت کنید و متن یک عبارت به شما نمایش داده خواهد شد.

– دکمه مربوط به ضبط ویدئو را فشار دهید، عبارت مربوطه را با صدای خود بخوانید و در نهایت آن را ارسال کنید.

نحوه ی ثبت نام ثنا توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

برای اقدام به ثبت نام، اشخاص می توانند از ابتدا با همراه داشتن مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی)، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند. هر فرد مکلف است، درصورت تغییر اطلاعات ثبت شده در سامانه، مانند :آدرس ، تلفن همراه ، نام و … ، تغییرات را بلا فاصله در سامانه ثبت نماید (ماده 12 آیین نامه نحوه استفاده از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی) و مسئولیت عدم ثبت تغییرات مذکور به عهده خود شخص است .

پس از ثبت نام، برای ورود به پورتال شخصی خود در سامانه ابلاغ و اطلاع رسانی اشخاص حقیقی سایت عدلیران، باید کد ملی و رمز شخصی خود را که در هنگام ثبت نام به شما اختصاص یافته، وارد نمایید. بدین صورت، کدی به شماره همراهی که در زمان ثبت نام در سامانه ثنا اعلام نموده اید، ارسال خواهد شد  . با وارد نمودن کد مذکور، می توانید وارد صفحه شخصی خود شوید. مهلت اعتبار کد، 24 ساعت است. پس از انقضاء مهلت برای ورود مجدد به سامانه، (با وارد نمودن کد ملی و رمز شخصی) کد جدیدی برای شما ارسال می شود.

چرا باید در سامانه ثنا ثبت نام کنیم؟

بر اساس تبصره 6 قانون بودجه سال 99 از آذر ماه سال 1399، مشاوران وکلای عضو مراکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده و کانون‌های وکلای دادگستری مکلف به ثبت قرار دادهای خود با موکلین یا مشتریان در سامانه قرارداد الکترونیکی هستند.

برابر قانون فوق از تاریخ 1/9/99 قراردادهای مشمول، فقط به صورت الکترونیکی معتبر و مورد پذیرش است.

موکلان و مراجعان به اشخاص مزبور، برای انعقاد قرارداد وکالت باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشند. عموما، تمامی اقداماتی که وکلا سابقا از طریق مراجعه به محاکم یا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام می دادند، (مانند: ثبت شکایت و پیگیری آن، ارائه و پیگیری دادخواست، ارائه و پیگیری انواع لوایح، ارائه و پیگیری اظهارنامه، محاسبه هزینه های دادرسی از سوی وکلا و موارد دیگر، توسط سامانه وکلا صورت می پذیرد). شرط ثبت شکایت و پیگیری آن، ارائه و پیگیری دادخواست و….ثبت نام در سامانه ثنا است.

ابلاغیه های کارشناسی به کارشناسان دادگستری، از طریق سامانه ابلاغ صورت می پذیرد .

کارشناسان دادگستری نیز، موظف می باشند نظر کارشناسی خود را توسط سامانه کارشناسان مندرج در سایت عدلیران ارسال نمایند. کارشناسان دادگستری، موظف به ثبت نام در سامانه ثنا هستند.

چنانچه شخصی دعوایی طرح نماید یا علیه وی، دعوایی طرح شود، تمام شکوائیه ها و دادخواست ها، توسط سایت عدلیران ثبت می شوند. احضاریه ها، دادخواست ها، آراء ، قرارهای صادره و … به طور کلی پیگیری پرونده، از طریق سامانه ابلاغ مندرج در سایت عدلیران، برای اشخاصی  صورت می پذیرد که در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشند. همچنین، برای اخذ گواهی سوء پیشینه، افراد پس از ورود به سایت عدلیران از منوی سمت راست، گزینه ثبت درخواست گواهی سوء پیشینه را انتخاب می کنند و درخواست خود را ثبت می نمایند. اقدام مذکور، مستلزم ثبت نام شخص در سامانه ثنا خواهد بود.

چه اشخاصی نمی توانند در سامانه ثنا ثبت نام کنند؟ 

افراد برای ثبت شکایات و دعاوی خود، ملزم به ثبت نام در سامانه ثنا و اقدام از طریق  سامانه هستند. اما در مواردی امکان دارد، شخص قادر به ثبت نام در سامانه ثنا نباشد. در این صورت، افراد می توانند بدون ثبت نام در سامانه ثنا، اقدام به ثبت شکایت یا دعاوی خود نمایند.

افراد دارای محدودیت حرکتی، محجورین ، اشخاص ساکن خارج از کشور، از ثبت نام در سامانه ثنا مستثناء هستند.

اگر شخصی در زندان باشد، وکیل وی (با ارائه وکالتنامه ممهور به مهر زندان ) می تواند از امتیاز مذکور برای وی استفاده کند.

در طلاقهای توافقی که زوجه وکالت در طلاق دارد، وکیل وی می تواند با ارائه وکالتنامه زوجه مبنی بر طلاق، از مجوز مربوطه ، استفاده کرده و دادخواست را ثبت کند.

گردآورنده : نگین ارزانی