مزاحمت های تلفنی پیامکی و شبکه اجتماعی

شکایت و جرم مزاحمت های تلفنی ، پیامکی و شبکه اجتماعی

اگر مزاحمت تلفنی، پیامکی یا در شبکه اجتماعی به صورت منظم و پیوسته باشد جرم تلقی می شود و مجازات دارد. در این مطلب به بررسی این موضوع و روش پیگیری و مجازات آن پرداختیم.

مدت زمان لازم برای مطالعه این مطلب : 4 دقیقه

برای شکایت از مزاحمت های تلفنی ، پیامکی و شبکه اجتماعی  باید به کجا مراجعه کنیم؟

درخصوص مرجع رسیدگی به مزاحمت تلفنی و پیامکی، اگر این مزاحمت همراه با فحاشی و استفاده از الفاظ رکیک نباشد، شرکت مخابرات با ثبوت این امر، نسبت به قطع تلفن فرد مزاحم اقدام می کند. ولی اگر مزاحمت تلفنی با جرائم دیگر همراه باشد (تهدید و فحاشی) دادسرای محل رسیدگی به جرم ارتکابی به موضوع رسیدگی می‌کند. برهمین اساس وقوع جرم در فضای مجازی نیز از طریق پلیس فتا پیگیری می شود و در مراحل بعدی دادسرای جرائم  رایانه ای صالح به رسیدگی است.

مزاحمت باید تا چه حدی باشد که از نظر قانونی قابل قبول باشد؟

اثبات تهدید یا مزاحمت تلفنی و پیامکی  تنها زمانی امکان‌پذیر است که شاکی عکس و پرینت از عبارات و الفاظ مورد استفاده شخص مزاحم به همراه شماره تلفن و اکانت شخص مزاحم تهیه کن. در این صورت با درخواست استعلام از مخابرات، هویت فرد مزاحم سریع تر مشخص می‌شود و پیگیری های بعدی انجام خواهد شد.

شرایط اثبات مزاحمت‌های تلفنی، پیامکی و شبکه اجتماعی چیست؟

شاکی با ارائه‌ی مدارک و مستندات درارتباط با مزاحمت تلفنی مانند شهادت شهود، فایل صوتی و صدای ضبط شده متهم ، قبض پرداختی تلفن ، عکس و پرینت از مکالمات مزاحم و…به مراجع قضایی می تواند از متهم شکایت کند.

مجازات مزاحمت های تلفنی، پیامکی و شبکه‌ی اجتماعی چیست؟

اگر شخص به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی برای اشخاص ایجاد مزاحمت نماید، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب، محکوم به حبس از یک تا شش ماه خواهد شد. به همین دلیل طبق رای دادگاه برای مزاحمت های پیامکی، مجرمان محکوم به مجازات تعزیری می شوند. این مجازات ها از قبیل شلاق، جرائم مالی و حبس است. همچنین ایجاد مزاحمت از طریق شبکه‌های اجتماعی، حبس یا جزای نقدی یا هردو مجازات را  برای مزاحم در پی خواهد داشت.

نویسنده : نگین ارزانی