قرارداد عدم رقابت

منظور از قرارداد عدم رقابت چیست؟

از نگرانی‌ها و دغدغه‌های صاحبین کسب‌وکارها رقابت کارکنانشان با آن‌هاست. دسترسی کارکنان به اطلاعات و اسرار تجاری مهم این نگرانی را دوچندان می‌کند. به‌منظور رفع این نگرانی کارفرمایان با برخی از کارکنانشان قرارداد عدم رقابت می‌بندند. در این مطلب به طور خلاصه نکات حقوقی قرارداد مذکور را بررسی می‌کنیم.

منظور از قرارداد عدم رقابت چیست؟

امروزه یکی از مسائل حائز اهمیت برای کارفرمایان عدم رقابت کارکنان کسب‌وکارشان با آن‌هاست. چرا که با خارج شدن کارکنان از کسب‌وکار و همراه داشتن اطلاعات مهم، پیوستن آن‌ها به کسب‌وکار رقیب می‌تواند ضررهای هنگفتی را در پی داشته باشد. راهکار حقوقی مرسوم برای حل این مسئله تنظیم قرارداد عدم رقابت یا Non-compete Agreement است.

عدم رقابت می‌تواند در قالب قراردی مستقل یا شرطی ضمن عقد آورده شود. در این قرارداد، فرد متعهد می‌شود که در مدت معین و در محدوده جغرافیایی خاص فعالیت مشخصی که در تعارض با منافع کسب‌وکار است را انجام ندهد. این فعالیت می‌تواند راه‌اندازی یک کسب‌وکار، پیوستن به کسب‌وکار رقیب یا ارائه نظر مشورتی به کسب‌وکار رقیب و… باشد.

نکات ضروری حقوقی در قرارداد عدم رقابت

‌نکات زیر را باید هنگام بستن قرارداد عدم رقابت مدنظر داشت :

تعریف واژگان استفاده شده در متن: بهتر است واژگان مهمی که در متن استفاده شده (مانند رقابت) را تعریف کنید.

تعیین مدت معین: حتما باید در قرارداد مدت معین تعیین شود. عدم تعیین مدت معین موجب بطلان قرارداد است و هیچ اثر حقوقی‌ای ندارد.

تعیین محدوده جغرافی خاص: باید قلمرو جغرافیایی که در آن متعهد اجازه فعالیت ندارد، مشخص شود.

تعیین مصادیق رقابت: باید مصادیق رقابت مشخص شود. به عنوان مثال عدم پیوستن به شرکت رقیب که چنین فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد.

ضمانت اجرا در قرارداد عدم رقابت

خسارت ناشی از نقص قرارداد عدم رقابت توسط کارشناس دادگستری تعیین می‌شود. ارزیابی چنین خسارت‌هایی بسیار دشوار است. به همین منظور بهتر است خسارت قراردادی تعیین شود. این خسارت در قالب وجه التزام می‌تواند در قرارداد آورده شود. به این معنا که در صوردت نقض تعهدات ناشی از این قرارداد مبلغ معینی تحت عنوان وجه التزام دریافت شود. لازم به ذکر است که برای اخذ وجه التزام باید خسارت اثبات شود. برای آن‌که قبل از اثبات خسارت وجه التزام دریافت شود باید در قرارداد ذکر شود که در صورت نقص و عدم اثبات خسارت هم وجه التزام دریافت می‌شود.

گردآورنده: سیامک اتفاق