ای نماد یا نماد اعتماد الکترونیکی

ای نماد یا نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

با توسعه کسب و کارهای تجاری، کاربران نیازمند اطمینان خاطر از حسن نیت و اعتبار فروشنده هستند. در همین راستا، نماد اعتمادالکترونیکی پیش بینی شده است که در این مطلب ، کوتاه به آن می پردازیم.

اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

خلاصه مطلب:

اگر در صدد راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی هستید یا این روزها بیشتر خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهید، حتما با ای نماد یا نماد اعتماد الکترونیکی آشنایی دارید. سوالات مختلفی در این مورد وجود دارد. آیا وجود این نماد، امنیت خرید را تضمین می‌کند؟ یا حتما یک فروشگاه آنلاین باید دارای اینماد باشد؟ در این مطلب به این سوالات پاسخ داده‌ایم.

خواندن این مطلب به 3 دقیقه زمان نیاز دارد.

اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

نماد اعتماد الکترونیکی، اینماد یا نماد اعتماد، مجوزی دولتی است که از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت برای تضمین خرید خریداران الکترونیکی، پیش بینی شده است. هر فروشگاه الکترونیکی با دریافت نماد، قانونی بودن مسیر پرداخت و دریافت را تضمین کرده و در صورت بروز مشکلات مالی، امکان ردیابی قانونی برای کاربر را، فراهم می‌کند.

نماد اعتماد الکترونیکی به صورت علامتی در وب سایت‌ها قرار گرفته، اما صرف نمایش آن کفایت کافی نیست و کاربر باید از صحت نماد مذکور، اطمینان پیدا کند. با کلیک کردن بر روی نماد، به طور مستقیم به وب سایتی وصل می‌شوید که سابقه‌ی کسب و کار اینترنتی از جمله سابقه‌ی فعالیت، تجریه و حتی میزان شکایت و سوابق پاسخگویی وب سایت مذکور را نشان می‌دهد. نمایش نماد اعتماد الکترونیکی تقلبی یا جعلی، از مصادیق جعل اسناد دولتی است و مشمول مجازات مقرر در قانون مجازات اسلامی می‌شود.

مزایای دریافت نماد الکترونیک چیست؟

تضمین اصالت فروشنده و امکان پیگرد قانونی در صورت تخلف

تضمین اصالت کالا یا خدمات

مطالعه بیشتر:  مسئولیت کیفری و مدنی شرکت های سهامی

تضمین حفاظت از اطلاعات شخصی خریداران اینترنتی

تضمین امنیت وب سایت فروش

تضمین پشتیبانی پس از فروش خدمات و کالا

شفافیت معامله و روند باز پس گیری وجوه

مدت اعتبار این نماد یکسال است و فروشندگان حقیقی و حقوقی می‌توانند متقاض صدور شوند. الزامی قانونی به دریافت نماد الکترونیک نبوده و در صورت عدم تمایل به دریافت آن، می‌توان از طریق اتصال به درگاه‌های معتبری از جمله زرین پال، پرداخت آنلاین را فعال کرد. اما از منظر حقوقی، توصیه می‌شود فروشندگان اینترنتی، بی واسطه عمل نموده و نماد مذکور را دریافت کنند. این نماد به سه دسته بدون ستاره، یک ستاره و دو ستاره تقسیم می‌شود و بدیهی است میزان ستاره ها، رابطه مستقیمی با حسن سابقه و شهرت وب سایت در بازار الکترونیکی، فروشنده دارند.

نکات لازم پیش از تقاضای نماد الکترونیک

همانطور که می دانید، آدرس اینترنتی و نام دامنه از مشخصات هویتی است که ارائه‌ی آن برای دریافت نماد الکترونیکی ضروری است. در برخی از مواقع، مشاهده شده، نام دامنه ای را خریداری کرده‌ایدکه نماد اعتماد الکترونیکی برای مالک سابق نام دامنه، صادر شده است، در این حالت تغییر مالکیت نام دامنه به خودی خود باعث تغییر نماد الکترونیک نمی‌شود و صدور مجدد برای مالک جدید، نیازمند لغو مجوز سابق است. بنابراین امکان این تداخل وجود دارد و به دلیل زمانبر بودن تشریفات اداری، توصیه می شود به این نکته توجه داشته باشید.

بیشتر بدانیم : دامنه چیست ؟

مالیات فروشندگان اینترنتی در ایران

منطبق بر ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی موظف هستند فهرست معاملات خود را مطابق با اطلاعات مندرج در سامانه و صورتحساب های صادره به سازمان امور مالیاتی، ارسال کنند، در غیراینصورت مشمول جریمه‌های مقرر در قانون خواهند شد. بازه‌ی قانونی برای ارسال صورت حساب وب سایت های فروش، به صورت فصلی – سه ماهه است که می‌تواند به صورت آنلاین یا آفلاین انجام شود.

نگارنده : مریم مهردوست