کسب مجوز برای تاسیس آرایشگاه

مدارک، شرایط و مراحل کسب مجوز برای تاسیس آرایشگاه

رونق کسب و کارهای مرتبط با زیبایی در سال های اخیر ممکن است هر شخصی را برای ورود به این شغل وسوسه کند. در حال حاضر آرایشگاه های بسیاری بدون مجوز در سراسر کشور مشغول به کار هستند که تبعات حقوقی فراوانی خواهد داشت. اما اگر بخواهیم به شکل قانونی به شروع این کسب و کار بپردازیم به چه مجوزهایی نیاز خواهیم داشت؟ در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

مدت زمان لازم برای مطالعه این مطلب : 4 دقیقه

برای تاسیس آرایشگاه، مانند هر کسب و کار دیگری می بایست ابتدا برای دریافت مجوز آن، اقدام کرد. آيين‏ نامه اجرايی نحوه صدور و تمديد پروانه كسب، شرایط دریافت مجوز و پروانه کسب را بیان کرده است. توجه داشته باشید که شرایط و مدارک لازم برای دریافت مجوز آرایشگاه زنانه و مردانه، کمی متفاوت است.

 

 

شرایط دریافت مجوز آرایشگاه

شرایط تاسیس آرایشگاه در ماده 3 اصلاحيه آيين‏ نامه اجرايی نحوه صدور و تمديد پروانه كسب، بیان شده است. توجه داشته باشید که تاسیس کلینیک زیبایی، مستلزم دریافت مجوز کلینیک زیبایی است که شرایط متفاوتی دارد.

 

 

دریافت مجوز آرایشگاه مردانه چه شرایطی دارد؟

– دارا بودن سند مالكيت یا اجاره نامه، صلح نامه، هبه نامه، قراداد مشاركت، مبايعه‌ نامه و يا هر قراردادی که از منظر قانونی، معتبر باشد.

– دریافت گواهی عدم سوء پیشینه

– دریافت گواهی اداره امور مالياتی، مبنی بر نداشتن بدهی مالیاتی

– گذراندن دوره‏ آموزشی احكام تجارت و كسب و كار

– دارا بودن كارت پايان خدمت يا معافيت دائم يا پزشكی يا گواهی اشتغال به تحصيل، برای آقايان كمتر از پنجاه سال سن

– داشتن حداقل هجده سال سن

– دریافت کارت بهداشت

– دارا بودن گواهی تخصصی آرایشگری يا حضور یک نفر واجد شرايط شاغل در واحد صنفی

  

شرایط دریافت مجوز آرایشگاه های زنانه چیست؟

دریافت مجوز آرایشگاه های زنانه، بر اساس بخشنامه اتحادیه آرایشگران زنانه تهران، علاوه بر شرایطی که در بالا گفته شد، باید واجد شرایطی نیز باشد. این شرایط مربوط به محل قرارگیری ملک و مساحت آن است.

– داشتن فضای حداقل 12 متر مربع برای آرایشگاه و حداقل 18 متر مربع، برای آرایشگری و اپیلاسیون و فضایی بیش از 30 متر مربع، برای آرایش دائم

– آرایشگاه نباید به تعمیرگاه ها و مراکز خدمات خودرویی، شامل مکانیکی، صافکاری، باطری سازی، تعویض روغن، آپاراتی و از این قبیل و همچنین نمایشگاه خودرو، آرایشگاه مردانه، موسسات و آموزشگاه مردانه نزدیک باشد.

– آرایشگاه نباید، داخل پاساژ، بازارچه و مجتمع تجاری باشد.

– ملک آرایشگاه باید آیفون تصویری داشته باشد.

– داخل ملک آرایشگاه نباید از بیرون قابل رویت باشد.

– ملک باید دارای هواکش و تهویه مناسب، انشعاب تخلیه آب، کف شور آشپزخانه، کپسول آتش نشانی حداقل 4 کیلویی، کاشی کاری آشپزخانه باشد. بهداشت و تمیزی سرویس بهداشتی توسط کارشناس اداره بهداشت، مورد ارزیابی قرار گرفته و به اتحادیه آرایشگران زنانه، اعلام می شود.

 

برای دریافت مجوز آرایشگاه چه مدارکی لازم است؟

– مدرک مالکیت یا اجاره نامه ملک، به همراه تصویر کپی برابر اصل شده این مدارک

– اصل و کپی فیش پرداخت مالیات

– گواهی عدم سوء پیشینه

– کارت بهداشت

– اصل و 2 سری تصویر تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی

– اصل و 2 سری کپی کارت پایان خدمت یا گواهی معافیت، به جز اشخاص بالای 50 سال

– گواهی تخصصی آرایشگری از آموزشگاه فنی و حرفه ای يا حضور یک نفر واجد شرايط شاغل در واحد صنفی

(نحوه دریافت مجوز تاسیس آموزشگاه فنی و حرفه ای، ورود به سامانه درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، انتخاب نوع مجوز و ثبت آن در پورتال سازمان فنی و حرفه ای کشور است. مجوز تاسیس آموزشگاه فنی و حرفه ای، چند نوع بوده که نیاز به شرایط و مدارک لازم و پرداخت هزینه دارند)

–  شش قطعه عکس سه در چهار

– گواهی گذراندن دوره‏ آموزشی احكام تجارت و كسب و كار

– در صورت داشتن شریک، فرم رضایت، گواهی امضا، کپی کارت ملی، صفحه اول شناسنامه و یک قطعه عکس سه در چهار شریک

– در صورت ورثه ای بودن ملک، گواهی فوت، انحصار وراثت، گواهی مالیات بر ارث، فرم رضایت شرکا، گواهی امضا، کپی صفحه اول شناسنامه، کارت ملی و یک قطعه عکس وراث

 

اگر قصد دریافت مجوز آرایشگاه زنانه را دارید، علاوه بر موارد فوق باید مدارک زیر را نیز تکمیل کنید:

– رضایت محضری همسر متقاضی دریافت مجوز (در صورت تجرد، رضایت محضری پدر و در صورت مطلقه بودن، فتوکپی تمام صفحات طلاق نامه و در صورت فوت پدر یا همسر، فتوکپی گواهی آنها)

 

 

نکته قابل توجه در صدور مجوز آرایشگاه 

نکته قابل توجه در مجوز آرایشگاه، ارائه درخواست ثبت موسسه و شرکت، در سامانه جامع ثبت شرکت ها irsherkat.ssaa.ir​ است. برای دریافت مجوز آرایشگاه، به عنوان شخص حقوقی، لازم است ابتدا، برای ثبت موسسه یا شرکت، اقدام کنید. ثبت شرکت، به انجام روال قانونی ثبت در مرجع ثبت شرکت ها از سوی موسسین و تشکیل دهندگان شرکت گفته می شود.

 

چطور برای مجوز آرایشگاه اقدام کنم؟

برای دریافت مجوز های کسب و کار، ابتدا باید به درگاه ملی مجوزهای کشور g4b.ir، که تحت مدیریت دبیرخانه «هیات مقررات‌ زدایی و بهبود محیط کسب‌ و کار» است، مراجعه کرده و مدارک و استعلامات لازم را تکمیل کنید. در ادامه می توانید مراحل را در عکس ها دنبال کنید :

کسب مجوز برای تاسیس آرایشگاه
کسب مجوز برای تاسیس آرایشگاه
کسب مجوز برای تاسیس آرایشگاه
کسب مجوز برای تاسیس آرایشگاه
مدارک، شرایط و مراحل کسب مجوز برای تاسیس آرایشگاه