بیمه ورزشی

 بیمه ورزشی و خسارت ناشی از حوادث ورزشی

بیمه ورزشی قراردادی بین یک ورزشکار با فدراسیون پزشکی و ورزشی است. در این قرارداد فدراسیون متعهد می‌شود در برابر گرفتن حق بیمه ورزشی و برای مدت یک سال، هزینه‌های مالی آسیب بدنی، نقص عضو و فوت احتمالی را که ممکن است برای ورزشکار در هنگام تمرین پیش بیاید را بپردازد. در این مطلب به توضیح این موضوع پرداخته ایم.

تعریف حوادث ورزشی چیست؟  

حقوق ورزش یکی از گرایش های علم حقوق است که به بررسی مسائل در حوزه ورزش از جمله مسئولیت کیفری و مدنی در حوادث به وجود آمده می پردازد. منظور از حوادث ورزشی ،تمام جرایم و شبه جرایمی است که توسط ورزشکاران، معلمین و مربیان و تماشاگران و حتی سازندگان و تولید کنندگان لوازم و تجهیزات ورزشی در ارتباط با ورزش صورت می گیرد. موضوع حوادث ورزشی  می تواند سلامتی، جان، اموال، حیثیت، شرافت و سایر حقوق قانونی اشخاص باشد. در خصوص جرایم ورزشی، مطابق قانون مجازات اسلامی، عملیات ورزشی و حوادث ناشی از آن مشروط به آنکه سبب ایجاد حوادث، نقض مقررات مربوط به ورزش و مغایر با موازین شرعی نباشد، قابل مجازات نیست.

در چه شرایطی بروز حوادث ورزشی جرم تلقی نمی شود؟

برای جرم تلقی نشدن حوادث ورزشی، شروطی لازم است که عبارتند از:

– حادثه توسط ورزشکار اعم از حرفه ای و مبتدی واقع شود.

– حادثه در اثنای ورزش صورت پذیرد.

– حوادث، مخالف مقررات رشته ورزشی و موازین شرعی نباشد.

براساس قانون مجازات اسلامی، حوادث ناشی از عملیات ورزشی در صورتی که واجد شرایط مقرر باشد موجه است. ضرب و شتم خارج از حدود، فحاشی و حرکات غیر متعارف موجه نبوده و جرم محسوب می شوند. لازم به ذکر است در مسابقات ورزشی مانند بوکس، تکواندو وسایر ورزش های رزمی که  ممکن است سبب بروز  آسیب دیدگی شود، در صورت مصدومیت فرد مسئولیتی ایجاد نخواهد شد.

رسیدگی به جرایم ورزشی در چه مرجعی صورت می پذیرد؟ 

با توجه به آنکه موضوعات ورزشی در حوزه فرهنگ قابلیت رسیدگی دارند و باشگاههای ورزشی تحت عنوان باشگاه فرهنگی ورزشی فعالیت می کنند، رسیدگی به جرائم مرتبط با ورزش در دادسرای فرهنگ و رسانه صورت می پذیرد. بنابراین با توجه به ماهیت تخصصی دادسرای فرهنگ و رسانه شکایات علیه ورزشکاران به دادسرا فرهنگ و رسانه ارجاع  شده و دعاوی مربوطه  توسط قضات ویژه مورد رسیدگی قرار می گیرد.

آیا بیمه ورزشی دیه هم پرداخت می کند؟  

بیمه ورزشی قراردادی میان فدراسیون پزشکی ورزشی و ورزشکار است. فدراسیون متعهد می شود تا در صورت  دریافت حق بیمه ای که ورزشکار پرداخت می‌کند در هنگام وقوع حادثه و بروز آسیب ورزشی،  براساس مقررات خود، غرامت درمان را بر اساس تعرفه های دولتی پرداخت کند. بنابراین دیه توسط بیمه ورزشی پرداخت می شود. درصورت دریافت دیه باید اثبات شود که در هنگام عملیات ورزشی، برای ورزشکار حادثه رخ داده است یا خیر!  لازم به ذکر است تمامی ورزشکاران آماتور، حرفه‌ای، قهرمان‌های ورزشی، مدال‌آوران، ملی‌پوش‌ها، پیشکسوت‌های ورزشی و کوهنوردان می‌توانند از خدمات بیمه ورزشی  بهره مند شوند. درخصوص مدیران باشگاه‌ها، لیدرهای تیم‌های کوهنوردی، مربی‌ها و حتی کادر فنی ورزشگاه‌ها و باشگاه‌ها نیز تهیه بیمه ورزشی ضروری است.

چگونه خسارت خود را ازبیمه ورزشکاری دریافت کنیم؟ 

چه مقدار هزینه به ورزشکار آسیب دیده پرداخت می شود؟

ورزشکارانی که در هر رشته‌ای به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند، می‌توانند با پرداخت حق بیمه ( چیزی در حدود 40 هزار تومان ) از خدمات و پوشش‌های بیمه ورزشی استفاده کنند. ورزشکاران روستایی و عشایر علاقه‌مند به ورزش در صورت ارائه معرفی نامه از دهیاری با پرداخت مبلغ کمتری می‌توانند از پوشش‌های آن بهر‌مند شوند. همچنین  باشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها می‌توانند بخشی از مبلغ قرارداد بازیکنان را به عنوان حق بیمه کسر کنند،. در چنین موقعیتی، باشگاه لیست اسامی ورزشکاران مدنظر را برای پوشش‌های بیمه به فدراسیون اعلام می‌کند.

درخصوص دریافت خسارت، ورزشکاران باید به مراکز درمانی هیئت ورزشی استان یا فدارسیون پزشکی مراجعه نمایند و پس از انجام درمان با تحویل مدارک درمانی به هیئت پزشکی ورزشی، هزینه را دریافت کنند. همچنین ورزشکاران مصدوم باید حداکثر ظرف دو هفته پس از حادثه، به هیئت پزشکی و ورزشی شهرستان خود مراجعه کرده  باید گزارش حادثه و آسیب دیدگی خود را درفرم مربوطه به صورت رسمی به فدراسیون اعلام کنند. ورزشکار از زمان آسیب‌دیدگی حداکثر سه ماه فرصت دارد مدارک هزینه درمان را به هیئت پزشکی و ورزشی استان ارائه دهد. همچنین ادامه درمان آسیب سال قبل، در صورت تمدید بدون تاخیرکارت بیمه‌نامه، در سال جدید مقدور است. امید است که هیچ آسیبی به شخصی وارد نشود، اما باید بپذیریم که اتفاقات و حوادث در دنیای ما اجتناب ناپذیرند. بنابراین خرید و تمدید کارت بیمه ورزشی خود را به صورت جدی پیگیری کنیم.

نحوه ی درخواست کارت بیمه ورزشی

باشگاه‌های ورزشی باید طبق قانون، در زمان نام‌نویسی اعضا، با دریافت حق بیمه، کارت بیمه ورزشکاران را صادر کنند. اما در صورت اقدام فردی کافی است وارد سایت سامانه خدمات درمانی فدراسیون پزشکی ورزشی به نشانی insurance.ifsm.ir  شوید و به‌صورت آنلاین ثبت نام کنید و کارت بیمه خود را دریافت کنید.

گردآورنده : نگین ارزانی