درگاه پرداخت اینترنتی جعلی

درگاه پرداخت اینترنتی جعلی

امروزه با گسترده شدن استفاده از اینترنت و افزایش خرید اینترنتی، امکان سواستفاده از افراد از طریق درگاه های پرداخت جعلی محتمل است. اما از چه راهی می توان درگاه جعلی را تشخیص داد؟ در این مطلب به بررسی این موضوع پرداختیم.

درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟

درگاه های پرداخت اینترنتی، به منظور بهره گیری از خدمات آنلاین پیش بینی شده است. درگاه های پرداخت، روشی است که مشتریان از کارت های اعتباری خود برای  خرید از کسب و کارهای اینترنتی استفاده می کنند. اشخاص، از طریق درگاه های پرداخت اینترنتی، می توانند انواع خرید و پرداخت های اینترنتی را به سهولت و با سرعت بالا انجام دهند.

درگاه پرداخت جعلی چیست؟

درگاه پرداخت جعلی، یکی از انواع روش های سرقت اطلاعات و جرایم اینترنتی است. سارقان توسط درگاه های پرداخت جعلی، می توانند سایراطلاعات بانکی اشخاص ، مانند: شماره کارت بانکی، رمز دوم، تاریخ اعتبار کارت و…را بدست آورند.

نحوه سرقت سارقان از درگاه های پرداخت به چه صورتی است؟

 سارقان اطلاعات، با استفاده از تکنیک های فیشینگ و کلاهبرداری اینترنتی، صفحات جعلی مشابه درگاه های پرداخت بانکی ایجاد می کنند که به آن ها، درگاه پرداخت جعلی می گویند. روش مذکور، یکی از متداول ترین  جرایم اینترنتی محسوب می شود.

روش های تشخیص درگاه پرداخت اینترنتی جعلی چیست؟ 

– بررسی دقیق آدرس اینترنتی درگاه

به طور معمول، درگاه اینترنتی اصلی، دارای علامت قفل سبز رنگ، عبارت https در ابتدای آدرس اینترنتی، نام بانک یا سامانه پرداخت و ظاهری مشابه  https://…shaparak.ir است که در جای خالی، نام بانک، سامانه پرداخت قرار خواهد گرفت.

مطالعه بیشتر:  شرب خمر چیست و چه مجازاتی را در پی دارد؟

– جایگزین نمودن اطلاعات نادرست به جای اطلاعات بانکی صحیح

بدین معنا که اشخاص، اطلاعات غیر واقعی را وارد سامانه و اقدام به تایید پرداخت کنند. در صورتیکه درگاه جعلی نباشد، پیغام اخطار، توسط سیستم بانک و شاپرک به کاربر نشان داده می شود که بیانگر استفاده از اطلاعات  غیرواقعی است. اما چنانچه پیغام مذکور ظاهر نشود، قطعا درگاه پرداخت جعلی و نامعتبر خواهد بود. مرورگرهای اینترنتی، دارای پلاگین یا افزونه ( مولفه ای نرم افزاری است که ویژگی معینی را به یک برنامه کامپیوتری موجود، اضافه می کند و به تنهایی کاربرد ندارد) هستند که افراد می توانند از طریق آنها، اعتبار وب سایت و درگاه های اینترنتی را بررسی کرده و از امنیت آن مطلع شوند.در صورت جعلی بودن درگاه نیز، پیغامی  به صورت هشدار ، توسط افزونه به افراد نشان داده می شود.

– بارگذاری یا ریفرش کردن صفحه مرورگر و توجه به صفحه کلید مجازی

اگر درگاه پرداخت اینترنتی جعلی باشد، اعداد موجود در صفحه کلید، تغییر نخواهد کرد. همان طور که آگاه هستید، به منظور انجام عملیات پرداخت اینترنتی، نیازمند رمز دوم(پویا) می باشید و استفاده از رمز دوم پویا، جهت جلوگیری از سرقت اطلاعات توسط درگاه های بانکی، بسیار کاربردی خواهد بود.

گردآورنده: نگین ارزانی