تعریف همسایه آزاری و برخورد قانونی با آن

تعریف همسایه آزاری و برخورد قانونی با آن

قانون تملک آپارتمانها با هدف برقراری نظم بین همسایگان در آپارتمان ها تنظیم شده است. در این مطلب با تعریف همسایه آزاری، شروط لازم برای این ادعا و روند شکایت آن آشنا می شویم.

تعریف همسایه آزاری و برخورد قانونی با آن

خلاصه مطلب :

اگر تجربه ی سکونت در یک آپارتمان چند واحدی و مجتمع چند طبقه را داشته اید، ممکن است با موارد مختلفی از همسایه آزاری برخورد کرده باشید . اگر چه در بسیاری موارد نیاز به پیگیری قانونی نیست و ممکن است آزار و اذیت در اثر عدم آگاهی و توجه ایجاد شده باشد، اما اگر رفتارهای غلط ادامه دار شوند چه راه حلی پیش روی ماست ؟ قوانین آپارتمان نشینی صرفا در عرف تعریف شده اند یا مرجعی قانونی برای پیگیری آنها وجود دارد ؟

 ( خواندن این مطلب به 3 دقیقه زمان نیاز دارد )

قانون تملک آپارتمانها

قانون تملک آپارتمانها در تمام مجتمع ها با واحد های مسکونی بیش از سه واحد، حاکم است که منطبق با این قانون، اداره و حفظ ساختمان، دریافت و پرداخت هزینه ها، تعیین سهم هر آپارتمان در هزینه ها و … از وظایف مدیر ساختمان است. هم چنین از دیگر وظایف مدیر ساختمان، انتقال انتقادات به واحدِ همسایه آزار است.

در مورد قانون تملک آپارتمانها بیشتر بدانیم

سر و صدای مزاحم یکی از رایج ترین موارد اختلاف و همسایه آزاری در یک آپارتمان است و عموما این صداها ناشی از موسیقی، تعمیرات ساختمانی، نگهداری حیوانات خانگی است که باعث سلب آرامش سایرین می شود. در سالهای اخیر عموم مردم با هدف مبارزه با بیماری مسری کرونا و حفظ فاصله اجتماعی، بیش از پیش زمان خود را درخانه سپری کردنند  و بسیاری افراد از خانه مشغول به کار شدند . طبق مشاهدات، در برخی موارد با برهم خوردن روند عادی زندگی، نظم حاکم بر ساختمان نیز از بین رفته و بین همسایگان اختلاف به وجود آمده است.

قانون تملک آپارتمان ها یا چهاردیواری، اختیاری ؟

منطبق با قانون مدنی، افراد در ملک خود مختار به هرتصرفی هستند البته  تا زمانیکه این تصرف باعث ضرر رساندن به دیگران نشود. بنابراین زمانی که رفتار و اعمال ما، آرامش ساکنین آپارتمان را مختل کند، همسایه آزاری و قابل پیگیری و اعتراض است.

اولین قدم در برخورد قانونی با همسایه آزاری چیست؟ 

اولین قدم در برخورد با همسایه آزار، اخطار کلامی است و اگر موثر نبود، باید اخطار به صورت  مکتوب از سوی مدیر ساختمان به او ابلاغ شود. در صورتیکه واحد مزاحم، مستاجر باشد، توصیه می شود از طریق  مالک، اعتراض همسایگان، ابلاغ شود. ( پیوست استشهادیه همسایگان در اخطار مکتوب می تواند کارآمد باشد) . در صورت بی توجهی و عدم رعایت مجدد، از طریق تماس با پلیس 110 می توان اعتراض را گزارش کرد. باید در نظر داشته باشید که تماس با پلیس باید در حین نقض حقوق باشد، تا سریعا  با حضور در محل، وضع موجود را صورتجلسه کنند. در صورت تکرار، می توانید با در دست داشتن صورتجلسه تنظیمی سابق، برای طرح دعوا اقدام کنید.

مرجع صالح و معیار سنجش در طرح دعوای آپارتمان چیست ؟

 معیار سنجشِ سلب آسایش، عرفی است بنابراین موارد غیرواقعی و واهی، حدس و گمان را شامل نمی شود. بارزترین این مزاحمت ها عبارتست از : فریاد زدن، فحاشی کردن، صدای مستمر حیوانات خانگی، سر و صدای ناشی از تعمیرات و صدای غیرمتعارف موسیقی و تلویزیون چنانچه از طریق اخطار شفاهی، مکتوب و حضور پلیس 110 موفق به رفع مزاحمت نشدید می توانید از طریق دادسرا یا شورای حل اختلاف اقدام کنید.

عموما مراجعه به دادسرای محل آپارتمان، به دلایل کیفری است و بیشتر در مواجهه با توهین و فحاشی، تنظیم شکواییه با عناوین “مزاحمت و سلب آسایش از طرف همسایه” یا “هتک حرمت” در دادسرا توصیه می شود. راه دیگر حل مشکل، از طریق شورای حل اختلافِ محلِ آپارتمان است که شاکی، دادخواست مزاحمت از طرف همسایه را تنظیم می کند. ضمیمه کردن استشهادیه و صورتجلسه تنظیمی از سوی پلیس 110 می تواند روند رسیدگی را سریعتر کند.

نگارنده : مریم مهردوست