سامانه ثنا و پیامدهای عدم ثبت نام در آن

سامانه ثنا و پیامدهای عدم ثبت نام در آن

شاید اگر تاکنون با ابلاغیه قضایی سر و کار نداشته اید، اسم سامانه ثنا به گوشتان رسیده باشد. این سامانه که یکی از دستاوردهای قوه قضاییه به شمار می رود در سال 95 راه اندازی شد. پیش تر ابلاغیه های قضایی به صورت کتبی و به آدرس افراد ارسال میشد. این روش سنتی علاوه بر هزینه بر بودن، مشکلات زیادی برای افراد ایجاد می کرد. از جمله آنکه حریم خصوصی افراد رعایت نمیشد. برای مثال اگر شخص در آدرس حضور نداشت ابلاغیه ممکن بود تحویل اطرافیان او شود. اما امروز بدون مراجعه حضوری افراد می توانند ابلاغیه ها را بر روی گوشی موبایل خود دریافت کنند. در این مطلب به بررسی سامانه ثنا می پردازیم.

زمان لازم برای خواندن این مطلب : 3 دقیقه

آیا ثبت نام در سامانه ثنا اجباری است ؟ پیامدهای عدم ثبت نام در ثنا چیست؟

با ثبت نام در سیستم ثنا یا سیستم ابلاغ الکترونیک، تمامی ابلاغ ها و اوراق قضایی به صورت الکترونیک به طرفین پرونده ابلاغ می شود . اما راه اندازی این سیستم چه مزایایی دارد؟

1 . کلیه رسیدگی ها به صورت حضوری انجام می شود. درصورتی که خواهان شماره ملی و تاریخ تولد خوانده را دراختیار داشته باشد دادخواست و ابلاغ حضور درجلسه  به خوانده ابلاغ شده و رسیدگی به صورت حضوری خواهد بود. فلذا امکان واخواهی از خوانده گرفته می شود . ( واخواهی اعتراض نسبت به احکامی است که به صورت غیابی از دادگاه صادر می شوند).

2 . صرفه جویی در مصرف کاغذ و منابع

3 . جلوگیری از اطاله دادرسی

4 . به کاربران اجازه می دهد درهرساعت با دسترسی به رایانه لوایح خود را ثبت کنند .

5. حفظ حریم شخصی افراد و کاهش مراتب بورکراسی

ثبت نام درسیستم ثنا برای چه اشخاصی اجباری است ؟ 

– درصورتی که افراد حقیقی درخواست ثبت دادخواست داشته باشند باید حتما درسیستم ثنا ثبت نام کرده باشند.

-کلیه وکلا و کارشناسان رسمی باید درسیستم ثنا ثبت نام کنند.

– مستند به مصوبات جدید سازمان ثبت اسناد و املاک مدیرعامل کلیه شرکت ها نیز باید دراین سیستم ثبت نام کنند.

آیا عدم ثبت نام در سامانه ثنا پیامدهای حقوقی دارد ؟ 

عدم ثبت نام درسیستم ثنا دارای یک پیامد منفی است. درصورتی که به طرفیت یک شخص شکایت یا دادخواست تنظیم شود و فرد درسیستم ثنا ثبت نام نکرده باشد، ابلاغ به وی به طریق سنتی انجام خواهد شد. دراین حالت مامور ابلاغ به آدرسی که خواهان یا شاکی معرفی می کند، مراجعه کرده و ممکن است مشتکی عنه یا خوانده دعوی اصولا از روند دادرسی مطلع نشود و حتی فرصت واخواهی را نیز از دست بدهد.

همین امر درخصوص دریافت اظهارنامه های رسمی نیز جاری است. ممکن است افراد بدون اینکه اظهارنامه را دریافت کنند ملزم به پرداخت خسارت تاخیر تادیه از زمان الصاق اظهارنامه بشنوند.

باتوجه به این موارد اکیداتوصیه می شود که همه افراد درسامانه ثنا ثبت نام نمایند.

ثبت نام در سامانه ثنا چگونه انجام می شود؟

– مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی. با ارائه کارت ملی و اطلاعات کامل و اخذ امضای الکترونیک توسط دفتر، می توان در سامانه ثنا جهت ابلاغ اوراق قضایی ثبت نام کرد.

– پیش ثبت نام در سامانه ثنا از طریق اینترنت و سپس مراجعه به دفتر خدمات قضایی و یا مجتمع قضایی جهت تایید ثبت نام.

روش ثبت نام در سامانه ثنا از طریق اینترنت :

– ورود به سامانه ثنا.

– در صورتی که شخص حقیقی هستید، بر روی ثبت نام شخص حقیقی کلیک کنید.

– اطلاعات خود را اعم از کدملی، تاریخ تولد و شماره سریال شناسنامه وارد کنید.

– طبق مراحل مشخص شده در سامانه ثنا با دقت اطلاعات را وارد کنید. در انتهای مراحل دکمه اتمام ثبت اطلاعات اولیه را کلیک کنید.

– جهت اخذ امضا و احراز هویت با به همراه داشتن کارت ملی و شماره موبایلی که هنگام ثبت نام وارد کرده بودید، به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید.

-در شهرستان‌هایی که دفتر خدمات قضایی ندارند باید به دادگستری حوزه قضایی مراجعه و شناسه کاربری و رمز عبور دریافت کنید.

نکته مهم :

تاریخ مشاهده ابلاغیه توسط کاربر ، تاریخ ابلاغ محسوب شده و کلیه آثار قانونی ابلاغ ( مانند مهلت تجدید نظر خواهی از رای دادگاه ) ، از آن تاریخ محاسبه خواهد شد .

گردآورنده – میترا پورمند