نکات اولیه در تنظیم قرارداد وکالت

نکات اولیه در تنظیم قرارداد وکالت

عموما افراد به دلیل عدم تخصص کافی در امور خاص و یا درگیری های شغلی اقدام به انتخاب وکیل می کنند. اما انواع وکالت چیست و در شرایط مختلف باید از چه وکیلی کمک بگیریم؟ مختصرا در مطلب زیر به این وکالت ها می پردازیم.

خواندن این مطلب به 4 دقیقه زمان نیاز دارد.

وکالت مدنی و قضایی چه تفاوتی با یکدیگر دارند ؟

وکالت در امور مدنی و قضایی محقق می‌شود. از امور مدنی می توان به خرید و فروش، اجاره، رهن و … اشاره کرد که قابل نیابت دادن به دیگری است. لازم به یادآوری است که این نوع وکالت های کاری باید در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود . بهتر است موکل با دقت به موارد وکالت توجه کند تا حقی از او زایل نشود. منظور از امور قضایی، طرح شکایت یا دعوا نزد مراجع قضایی که این نوع وکالت باید فقط به افراد دارای صلاحیت اعطا شود . در حال حاضر وکلای دادگستری و وکلای قوه قضاییه، صلاحیت لازم  برای اعلام وکالت در مراجع قضایی را دارند و در مراجع قضایی از پذیرش افراد  بدون صلاحیت معذور است.

ضمانت اجرای وکالت قضایی

با توجه به توضیحات فوق تنها افراد دارای صلاحیت، حق مشاوره قضایی و وکالت دادگستری را برعهده دارند که این افراد از یکی از دو نهاد مذکور پروانه فعالیت گرفته باشند. همچنین افراد فاقد پروانه وکالت حق انعقاد قرارداد وکالت را نیز ندارند و در صورت تظاهر به وکیل بودن مرتکب جرم کلاهبرداری می شوند. بنابراین توصیه می شود صلاحیت وکلای مد نظر خود را از طریق روش های استعلام گیری کانون وکلای دادگستری و مرکز مشاوران و وکلای قوه قضاییه بررسی کنید.

نکات لازم جهت تنظیم قرارداد وکالت

در ایران افراد دارای پروانه وکالت، صلاحیت اقدام حقوقی در تمام شاخه ها و تخصص های حقوقی را دارند و برای تخصص های مختلف، نیازمند پروانه تخصصی نیستند.

 در همین راستا توجه به نکات زیر ضروری است:

1) قبل از انعقاد قرارداد وکالت، به حیطه کاری و تخصص وکیل که عموما منطبق با تحصیلات تکمیلی یا تجارب حرفه ای اوست، توجه کنید.

2) تعهد به صراحت در بیان مشکل یا مساله. وکیل برای دفاع موثر، نیازمند جزییات صحیح و دقیق مساله است. چنانچه موکل در پروسه انتقال اطلاعات پنهان‎کاری کند، وکیل نمی تواند تجزیه و تحلیل حقوقی موثری نموده و شرایط رفع مساله یا مشکل موکل را فراهم کند.

نقش وکیل با قاضی در روند رسیدگی قضایی متفاوت است. وکیل متعهد به اقدام حقوقی به نفع موکل بوده و از سویی دیگر امین موکل است. وکلا ضمن انعقاد قرارداد، متعهد به رازداری و عدم افشای اسرار موکل هستند  و در صورت تخلف ، موکل می تواند از طریق مرجع صادرکننده پروانه وکالت، پیگیرد قانونی نماید.

3) توجه به برگه های قرارداد وکالت که از سمت مرجع صادر کننده پروانه وکالت تنظیم شده است و فرمت های خاصی دارند . این برگه ها در سه نسخه تنظیم می شوند که یک نسخه آن به موکل تسلیم میشود. عموما بین موکل و وکیل نیز قراردادی مبتنی بر مسئولیت های طرفین و نحوه پرداخت حق الوکاله نیز تنظیم می شود که یک نسخه آن نزد موکل می ماند. چنانچه لازم باشد اسنادی نزد وکیل به امانت سپرده شود، حتما از وکیل رسید دقیق دریافت نمایید تا مانع از اختلافات آتی شود.

لازم یه یادآوری است که همه وکلای کانون وکلای دادگستری ایران، دارای درجه یکسان با عنوان پایه یک هستند. اما وکلای قوه قضاییه، بر حسب تجربه به درجه یک و دو تقسیم می‏‎شوند.

تعرفه حق الوکاله و مشاوره حقوقی

برای حق الوکاله و مشاوره از سوی قوه قضاییه تعرفه ای در تمام موضوعات حقوقی پیش بینی شده است. با توجه به شرایط اقتصادی، عموما طرفین قرارداد وکالت، بالغ بر مبلغ مذکور توافق می کنند و چنانچه توافقی از قبل صورت نگرفته باشد معیار تعیین آن تعرفه است.

نگارنده : مریم مهردوست